Din Forsyning: Ny skraldespande på vej

Et tæt samarbejde mellem DIN Forsyning og Varde Kommune har nu resulteret i, at Plan og Teknik-udvalget har godkendt et forslag omkring den kommende affaldssortering for alle borgere i Varde Kommune. Forslaget kommer i forlængelse af regeringens klimapolitik, der igen er en forlængelse af et EU-direktiv. Det er derfor hele EU, der i øjeblikket arbejder med affaldssortering. I Danmark skal der indsamles ti forskellige affaldstyper hos borgerne.

 

De ti affaldstyper

 

  • Restaffald
  • Madaffald
  • Papir
  • Pap
  • Metal
  • Glas
  • Plast
  • Farligt affald
  • Mad- og drikkekartoner
  • Tekstiler

 

To nye affaldstyper på vej

Den opmærksomme læser vil hurtigt opdage, at langt de fleste affaldstyper allerede bliver indsamlet hos os. Det er kun de tre sidste, der er nye. Farligt affald kan man komme af med på genbrugspladsen, men skal altså nu indsamlet ved husstanden. De to sidste på listen; Mad- og drikkekartoner og Tekstiler er helt nye affaldstyper.

Vi har lige udrullet den nye ordning med madaffald, og i den forbindelse fik vi rigtig mange erfaringer med, hvordan vi kan sikre den kommende affaldsplan bliver virkeliggjort bedst muligt.

Fordi det tager rigtig lang tid at gennemføre udbud, og fordi vi ved, at der er rigtig lang ventetid på fx nye skraldebiler, bad vi politikerne om at tage stilling til en plan nu. Det er dog først til foråret 2023, der vil ske ændringer ude hos de første af vores kunder.

 

Helårshuse får en skraldespand mere

For helårshuse vil der i foråret 2023 komme en skraldespand mere, så vi kommer op på tre skraldespande. Desværre har miljøministeriet sat nogle stramme regler for, hvordan affaldsordningen skal se ud, og de har bestemt, at man ikke længere må blande metal, glas og hård plast, som vi har gjort i omkring 10 år. Derfor kommer vi til at ændre på, hvilke typer affald, der kan blandes ude i genbrugsspanden.

 

 

Den nye skraldespand ændrer vi ikke på. Her skal forsat restaffald i det store rum og madaffald i det lille. Den vil også fortsat blive tømt hver 2. uge.

Genbrugsspanden bliver ændret, så der i det store rum kommer al plast (både det bløde og det hårde) og vi sænker kravene til renheden. Dermed kommer kødbakken og emballage fra pålæg til at kunne gå i her. Det lille rum bliver til metal og glas. Vi forventer at tømme genbrugsspanden hver 4. uge, da de ændrede krav godt kan betyde lidt mere lugt.

Der kommer en ny spand, som ikke bliver todelt. Heri kommer der pap og papir. Dermed imødekommer vi mange, som har problemer med store stykker pap i det store rum i den nuværende genbrugsspand. Ovenpå papirspanden vil man kunne lægge en pose med tekstiler, som skraldemanden vil tage med – ligesom vi kender fra den nuværende ordning med batterier og småt elektronik. Vi overvejer dog, om vi skal omdele poser sammen med poserne til madaffald. Papirspanden tømmes hver 6. uge.

Samtidig indfører vi en rød kasse til farligt affald. Det er en ordning, som rigtig mange kommuner har kørt med i mange år med succes, og derfor er der mange erfaringer at hente. Heri kan man komme batterier, spraydåser, maling- og kemikalierester. Kassen stilles frem, når den er fuld, hvorefter skraldemanden bytter den ud med en tom kasse.

 

Sommerhuse ender med to todelte skraldespande

I sommerhusområderne er der lige nu én skraldespand ved sommerhuset, og alle genanvendelige affaldstyper skal tages med til miljøstationerne. I fremtiden skal sommerhuse også frasortere madaffald fra restaffald, lige som de skal sortere de otte andre ting. Her vil vi dog bibeholde miljøstationerne, for at mindske antallet af skraldespande. En undersøgelse af restaffaldet i sommerhusområderne har vist, at der fx næsten ingen pap og papir er i restaffaldet – og så vil det være omkostningstungt at sætte en papirspand ud til alle sommerhuse. Derfor får sommerhuse et setup, som er meget lig det i helårshuse, men uden papirspanden.

 

Pap, papir og tekstiler skal derfor fragtes til en miljøstation, mens metal, glas, plast og drikkevarerkartoner kommer i en genbrugsspand ved sommerhuset. Vi har endnu ikke afklaret, hvor tit vi skal tømme i sommerhusområderne. Det skal vi i dialog med sommerhusgrundejerforeninger og udlejningsbureauer omkring. Sommerhuse får også en miljøkasse til farligt affald, men den skal ombyttes på nærmeste genbrugsplads.

I sommerhusområderne har vi en kontrakt om tømning af én alm. skraldespand, og den kontrakt som overholdes. Da vi ikke har todelte skraldespande ved sommerhusene, skal der derfor nye skraldebiler til for at der kan tømmes i det nye setup. Lige nu arbejder vi derfor ud fra en tidsplan, der siger at sommerhuse først før todelte skraldespande i slutningen af 2024.

 

Øget service og øget pris

Indsamling af affald er en ordning, hvor alle betaler for at skraldebilen kører ruten, men vi som forsyning må ikke tjene penge på det. Det meste af affaldsindsamlingen foregår dog på almindelige konkurrencevilkår, hvor private virksomheder byder ind på opgaver hos os – og de private virksomheder vil tjene penge.

Langt størstedelen af affaldsgebyret går til løn til skraldemændene og til afbetaling på skraldebiler og skraldespande. Når vi øger serviceniveauet og kommer med en skraldespand mere, vil prisen også stige for den enkelte kunde. Vi vurderer på nuværende tidspunkt, at prisen på at få hentet affald vil stige med omkring 400-500 kr. per kunde de næste år. Prisen kan dog ændre sig, da vi forsøger at sælge de affaldstyper, vi samler ind. Når hele EU begynder at sortere, vil der være rigtig meget genanvendeligt affald på markedet og prisen vil være lav. Vi håber, at mange flere virksomheder begynder at bruge genanvendelige affaldstyper til deres produktion, så vi på længere sigt ikke skal betale for at komme af med affaldet.

Det er heller ikke helt afklaret, hvordan vi imødekommer dem, der har mere affald end der kan være i en 240-liters skraldespand. Vi har mulighed for både at tilbyde større skraldespande, men også flere, så man som kunde kan tilkøbe en ekstra papirspand. Så det er ikke alle detaljer i den kommende affaldsplan, politikerne har besluttet, men kun de overlæggende rammer, så vi kan starte en proces.