Borgerne i Varde Kommune er mere tilfredse med biblioteket end landsgennemsnittet og de vil i højere grad anbefale biblioteket til andre end landsgennemsnittet.
Det er nogle af resultaterne fra den nationale bruger- og benchmarkundersøgelse, som folkebibliotekerne over hele landet har gennemført i foråret. Kommunens borgere deltog via online spørgeskemaer og papirspørgeskemaer, og de skulle svare på spørgsmål om deres benyttelse og tilfredshed med deres bibliotek, uanset om det var hovedbiblioteket eller en af filialerne.
På langt de fleste punkter ligger Varde Bibliotek over landsgennemsnit og scorer 92 point ud af 100 på brugertilfredshed, hvor landsgennemsnittet er 88. Hele 88% vil anbefale Varde Bibliotek mod et landsgennemsnit på 76%.
Borgerne adskiller sig
Borgerne i Varde Kommune adskiller sig fra landsgennemsnittet ved, at de i højere grad låner, læser aviser, benytter pc’ere, arbejder og deltager i arrangementer og kurser. Også borgernes brug af og tilfredshed med bibliotekets personale er højere end på landsplan.
Lisbet Rosendahl, formand for Kultur og Fritidsudvalget, udtaler i anledning af undersøgelsen:
– En politisk satsning på biblioteksområdet bærer frugt, borgerne benytter og er meget tilfredse med bibliotekerne. Undersøgelsen viser, at vi på alle parametre er over landsgennemsnittet, og det lover godt for vores investeringer i biblioteksvæsnet. Sidste år modtog vi Bibliotekernes Formidlingspris, i år har vi taget en spritny biblioteksbus i brug, og i de kommende år er der afsat midler til kombibiblioteker i Agerbæk og Nørre Nebel. Så vi bygger videre på det solide fundament.
Undersøgelsen anbefaler, at Varde Bibliotek prioriterer, at bibliotekerne er et godt sted at mødes med andre for at øge tilfredsheden med biblioteket. At udvikle biblioteket til et sted, hvor man mødes, er netop en del af bibliotekets nye strategi og indgår som en vigtig del af nyindretningen af hovedbiblioteket, som i øjeblikket er ved at blive planlagt.