Fra 1. januar 2017 kan borgere i Varde Kommune se frem til borgerservice en dag om ugen i fire nærområder. Den decentrale borgerservicebetjening giver mulighed for hjælp til størstedelen af de services, der normalt udbydes på Borgercenter Varde.
Ordningen er vedtaget af et enigt byråd og løber i en 2-årig forsøgsperiode.
På de decentrale funktioner kan borgerne blandt andet få hjælp til selvbetjening, udstedelse af NemID, ansøgninger om kommunale ydelser og skattespørgsmål. Betjeningen vil være bemandet af en enkelt borgerservicemedarbejder.
– Borgerne i Varde Kommune skal have lige muligheder for at få den samme betjening og service, og derfor er det glædeligt, at et enigt byråd nu har vedtaget forsøgsordningen med borgerservice flere steder i kommunen, siger Erik Buhl, borgmester, Varde Kommune.
FAKTA:
- Placeringer og åbningstider for den decentrale borgerservicebetjening:
- Nørre Nebel Bibliotek, Sønder Allé 21, Nørre Nebel – Mandage fra 10 til 14.
- Ølgod Bibliotek, Vestergade 5, Ølgod – Tirsdage fra 13 til 17.
- Agerbæk Bibliotek, Kærvej 2, Agerbæk– Onsdage fra 13 til 17.
- Oksbøl Bibliotek, Vestergade 29, Oksbøl – Torsdage fra 14 til 17.
- På de decentrale steder kan borgerne få hjælp til bl.a.:
- Selvbetjening i alle offentlige systemer, herunder SKAT.
- Udstedelse af NemID og vejledning i brugen af digital postkasse.
- Vejledning og hjælp til tillæg til pensionister.
- Ansøgninger om kontanthjælp eller enkeltydelser.
- Spørgsmål til adresseforhold og lægevalg.
- Fornyelse og udstedelse af pas og kørekort kan dog kun foregå på Borgercenter Varde.
- Ordningen træder i kraft 1. januar 2017.