Bestræbelserne på at tiltrække et IKEA-varehus har stået på, siden Bjarne Pedersen købte det nu solgte areal i City Nord i 1998. Det kan være med til at genskabe byens tiltrækningskraft
Med salget af en 50.000 m² stor grund til en af verdens mest kendte detailhandelskæder, IKEA, har Pedersen Gruppen A/S i Esbjerg nået det ultimative mål i City Nord i Esbjergs nordlige udkant.
IKEA agter at bygge et varehus med fuldt sortiment og åbning i 2021, og inden byggestart sørger Pedersen Gruppen for, at plangrundlaget er på plads. IKEA-varehuset vil blive placeret mellem det oprindelige City Nord med Bilka og arealet med Biltema og Harald Nyborg.
– Det er naturligvis en stor tilfredsstillelse, at mange års arbejde på at få IKEA til Esbjerg nu lykkes. Af de 30 år, vi har beskæftiget os med at skabe udvikling i Esbjerg, først inden for detailhandel og senere også domicilbyggerier og erhvervslejemål, har IKEA været på vores dagsorden i næsten 20 år. Vi reserverede allerede ved købet af arealet i 1998 en grund til formålet og har modstået fristelser til at afsætte det til anden anvendelse. Esbjerg skulle have sit IKEA, og drømmen går nu i opfyldelse, siger Bjarne Pedersen.
Han tilføjer, at det har fordret stædighed, vedholdenhed og optimisme at nå så langt, men at det har været alle anstrengelserne værd.
– Jeg er normalt meget utålmodig og ser gerne mine ideer realiseret samme dag. Årene har lært os at være mere tålmodige, når det gælder beslutningsprocesser ved helt store projekter og i store detailkæder. IKEA har gennem årene vist en meget høj grad af seriøsitet, tillid og accept af, at der er mange faser af både teknisk og juridisk art i at modne en etablering på dette niveau, siger Bjarne Pedersen.
Esbjergs tiltrækningskraft bliver genskabt
Bjarne Pedersen vurderer, at IKEA-varehuset kan medvirke til at genskabe Esbjergs muligheder for at tiltrække handel og nye indbyggere.
– Jeg tror slet ikke, vi i Esbjerg helt har forstået, hvad dette vil komme til at betyde for byen. Det er vel en af de mest betydningsfulde begivenheder, der er sket i byens nyere historie. Hvis vi forstår at kombinere IKEA’s etablering med at udvikle byrum og tilgængelighed, kan det genskabe den tiltrækningskraft, vi i de senere år har mistet, siger Bjarne Pedersen.
Det nye IKEA kommer til at ligge i City Nord, et område præget af store boksbutikker med Bilka som den største. Colliers International i Vejle har rådgivet Pedersen Gruppen og medvirket til at realisere IKEA’s planer i Esbjerg. Her er begejstringen hos partner og direktør René Neesgaard stor.
– IKEA er et så stærkt brand, at varehusene flere steder har status som turistattraktioner. Det kommende varehus vil helt sikkert trække nye kunder til Esbjerg, hvilket også vil komme den øvrige detailhandel i byen til gode. Dette er den største retail-sag, vi hidtil har haft i Esbjerg, siger René Neesgaard, som også har personlig tilknytning til Esbjerg og han har haft ekstra fokus på løsning af netop denne sag gennem årene, som er gået.
City Nord skal dække danskernes behov
Bjarne Pedersen så tidligt mulighederne for, at Esbjerg ville brede sig mod nord, og at der ville være behov for at etablere et handelscentrum i området. I 1985 købte han den første grund af Esbjerg Kommune, og Dansk Supermarkeds A-Z-varehus åbnede året efter. Det blev i 1993 omdannet til Bilka, og siden fulgte blandt andre H&M og Jysk med. Det oprindelige City Nord udgør nu 22.000 m² butikker.
I 1998 fulgte købet af et stort areal på den anden side af jernbanen ved Kjersing Ringvej, som i 2014 fik de første butikker, Biltema og Harald Nyborg. IKEA’s grundkøb gør et stort indhug i de ledige arealer. Tilbage er ca. 15.000 m², der vil kunne rumme tre butikker a 2.500 m² og en drive in-restaurant og her vil Colliers og Pedersen Gruppen fortsætte parløbet om at tiltrække de rette virksomheder for at underbygge den position som området har. Fuldt udbygget med IKEA og andre butikker vil det sammenhængende City Nord-område udgøre over 60.000 m² butikker.
– Vi får IKEA som det næste store trækplaster i City Nord, og vi kan mærke, at den i forvejen pæne interesse for området er forstærket. Ligesom med de nuværende lejere satser vi på at tiltrække butikskæder, der kan være med til at dække danskernes behov for udvalgsvarer til bolig, have og fritid i bred forstand. Vi er i den vestlige del af landet, hvor kvalitet til fornuftige priser tæller, og vi ønsker at skabe et flow i dette detailhandelsmiljø, som vil tiltale brede kundegrupper, siger Sanne Borregaard, ejendomsadministrator i Pedersen Gruppen.
Udflugtsmål for familier
Sanne Borregaard og søsteren Maria Pedersen tilhører anden generation i Pedersen Gruppen, og sidstnævnte glæder sig også som forbruger til, at IKEA åbner i Esbjerg.
– Som børnefamilie er det et kæmpeplus, at vi får et IKEA-varehus tæt på, i stedet for at vi skal køre til Odense eller Aarhus for at få del i det store sortiment. At tage i IKEA er også en udflugt, og jeg glæder mig til at tage familien med på indkøb, og at vi kan tage varerne med hjem straks i stedet for at skulle vente i ugevis. Både for Esbjerg og Pedersen Gruppen bliver det en stor dag, når dørene åbner i 2021, siger marketingschef Maria Pedersen.