10iCampus samler på succeshistorier

– Og der er heldigvis rigtig mange af dem, lyder det fra afdelingsleder Lis Boe-Hansen.

Artikel fra arkivet: Der er både store og flotte ord i luften, når det handler om 10iCampus i Varde. Men når man træder indenfor på uddannelsesstedet, er man ikke i tvivl – det er ikke kun ord – der er handling – bag hver eneste af ordene!

Stemningen er høj, det summer rundt fra hjørnerne, hvor elever sidder med deres computere; nogle i fordybelse, andre i gang med en god debat – formentlig gruppearbejde. Temaet i disse dage er ”Identitet”, og det bliver grebet både konstruktivt og kreativt an.

– Vi bestræber os jo på at komme hele vejen rundt – såvel fagligt som på det menneskelige plan, så at sige, indleder Lis Boe-Hansen, der er afdelingsleder på 10iCampus.

  1. klasse er eftertragtet

10iCampus er fordelt på seks klasser. To såkaldte gym-klasser, to fokusklasser samt to EUD 10. klasser.

Og som elev på 10iCampus vil man uvilkårligt opleve en ganske anderledes måde at gå i skole på, end hvad man tidligere har oplevet i folkeskolen.

– Vores vision er blandt andet, at dette skoleår skal bruges til at rette fokus på fællesskab, nærvær, empati, tillid, livsglæde samt en grundlæggende god omgangstone. Man skal huske, at der er meget forskel på de elever, der søger 10. klasse. Og her er plads til alle! Her finder vi elever, der er fagligt stærke, men som har valgt at bruge et år på yderligere dygtiggørelse, og elever, der har brug for et ekstra år i forhold til at træffe beslutning med henblik på videre uddannelsesforløb. Der er også elever, der stort set ikke har deltaget i 8. eller 9. klasse; elever, der af den eller anden grund kan være blevet klemt i skolen, og dem forsøger vi at løfte her, fortæller Lis Boe-Hansen og kommer med et eksempel.

– Vi havde en elev et år, der havde været skoletræt og nærmest ingen undervisning havde modtaget det seneste år. Han havde valgt at give 10. klasse en chance, og forholdsvis hurtigt erkendte han, at det var en rigtig god beslutning. Han sled, og sluttede af med et helt fornuftigt resultat – og det bedste – med en oplevelse af, at det her med at gå i skole kan være både spændende og givende. Det er den slags succeshistorier, vi samler på, fortæller Lis Bo-Hansen.

Tallene taler

I skoleåret 2017-18 viste en undersøgelse først på året, at 62 elever ud af 140 var vurderet ”ikke uddannelsesparate”. Da man foretog samme undersøgelse ved skoleårets afslutning, viste resultatet at der var tale om blot 4 elever, der blev vurderet ”ikke uddannelsesparate” ud af de 140.

Regeringens mål er endvidere, at 30% af eleverne skal søge en erhvervsuddannelse. På 10iCampus var tallet ved sidste års skoleafslutning 36%

– Det er naturligvis fakta, jeg er stolt af at kunne lægge frem her fra Vardes 10. klasse. Men i al beskedenhed så kommer det ikke bag på mig. Vi har et miljø, der inddrager de unge – og fantastiske lærere, der formår at anerkende og støtte den enkelte elev, der hvor de nu måtte være. Det må man vel godt være stolt af, lyder det fra Lis med et smil.

(arkivfoto)

Håndværker eller akademiker

Der har de seneste år været megen debat om det. Er det finere at gå i gymnasiet for at målrette en akademisk uddannelse – end at vælge en uddannelse for eksempelvis håndværker?

Lis kender til debatten: Jeg oplever det faktisk ikke i nær så høj grad, som medierne fremstiller det. Her på stedet er der ikke noget, der er finere, eller mere eftertragtet. Og det ses blandt andet tydeligt, når vi har vores temauge op mod jul, hvor den enkelte elev skal gå i dybden med et valgt fag. Her er alle faggrupper i spil. Og eleverne viser stolt deres projekt frem, hvad enten det er med fokus på at tage en uddannelse som dyrlæge, elektriker, biolog eller frisør. Og det glæder mig meget. Jeg må dog slå fast, at det er mig meget magtpåliggende at støtte den enkelte elev i det, der er det rigtige for vedkommende. Og ikke hvad der samfundsmæssigt ser godt ud, slår Lis fast og forklarer:

– Vi ønsker, at hver eneste elev skal fortsætte på netop den uddannelse, der er den rigtige. Der kan være den elev, der kæmper for at få det her magiske 2-tal for at blive optaget på en videre erhvervsuddannelse, og så er der eleven, der stort set kun modtager 12-taller, og stræber efter en akademisk uddannelse. Vi hjælper begge elever, alt hvad vi kan – for at få dem i mål.

Lis bliver afbrudt, der står to piger og banker forsigtigt på døren til hendes kontor, de vil gerne lige have en snak med afdelingslederen. Lis er på fornavn med begge piger. Man kender hinanden her på 10iCampus, man er ikke kun elev, man er en vigtig del af helheden – af det nærværende uddannelsesmiljø, der hersker på stedet!

Hvorfor 10. klasse?

5 argumenter

Der kan nævnes mange gode grunde til at vælge 10. klasse:

De hurtige grunde er:

  • Du kan blive mere sikker på, at du vælger den rigtige ungdomsuddannelse
  • Du kan forbedre dig fagligt og få gode arbejdsvaner
  • Du kan tage 10. klasse-prøven i de fag, du ønsker
  • Du kan blive mere moden
  • Du kan få et anderledes og oplevelsesrigt skoleår

Du og dine forældre kan også få mere fyldige argumenter for at vælge 10. klasse:

  1. Du lærer at tænke mere abstrakt

Det er nødvendigt, at du får rum og tid til modning – og ikke blot at have en skolegang, du skal piskes igennem for at komme ud på arbejdsmarkedet. Du får lært at sætte din tilegnelse af viden ind i en forståelse for livet og vores moderne velfærdssamfund

  1. Du udvikler en eksistentiel modenhed
    Hvem er jeg ? Hvad vil jeg med mit liv? Hvilke valg vil jeg træffe og hvorfor? Hvornår skal jeg sige fra? Hvem skal sætte dagsordenen for mit liv? Hvilke værdier skal være gældende i mit liv? En afklaring af disse svære valg kan være med til at skabe en mere realistisk selvopfattelse og dermed afklare et realistisk uddannelsesvalg for dig
  2. Du trænes i at strukturere og planlægge og skabe overblik

I forbindelse med læring vil du – hvis du får muligheden, kunne styrke evnen til selv at planlægge projekter, tage ansvar for egen læring og stille relevante spørgsmål. 10. klasse vil give dig muligheden for dette

  1. Du får større bevidsthed om samfundet omkring dig og dets udfordringer
    Du får mulighed for at tage stilling til samfundets udfordringer, og lærer hvordan du kan arbejde for fremtidens samfund. Vil du være borger eller vil du bare være forbruger?
  2. Det samfundsøkonomiske argument  – ikke mindst
    Unge som presses for hurtigt gennem uddannelsessystemet og som ikke får tid til dannelse og modning, ændrer studieretning eller falder fra, og det koster samfundet penge. Hvis de ikke får tid til personlig, eksistentiel, social og samfundsmæssig modning må de ofte gå omveje for at finde deres plads i samfundet og i livet.