Danske Handicaporganisationer, Landsforeningen Autisme og Foreningen Lev råber vagt i gevær over svindlere, der går målrettet efter personer med handicap på landets bosteder.
I den seneste tid har en række beboere over hele landet være udsat for svindel-opringninger. Svindleren ringer og fortæller, at han har talt med en navngiven leder eller kontaktperson på beboerens bosted, og at beboeren skal udlevere kontooplysninger og NemID til ham.
Forleden fik en beboer på et bosted i Silkeborg eksempelvis trukket et større beløb på sin konto af denne svindler. Politiet har derfor rettet henvendelse til en række handicaporganisationer med henblik på at sende en advarsel ud om den igangværende svindel af blandt andet beboere på bosteder.
Danske Handicaporganisationer, Landsforeningen Autisme og Foreningen Lev opfordrer personale og beboere på bosteder og deres pårørende til at være ekstra opmærksomme på mistænkelige opringninger og melde det til politiet, hvis de oplever mistænksomme opfordringer til at udlevere personlige oplysninger.
Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer (DH), udtaler:
”Det er respektløst af disse svindlere at udnytte mennesker i en sårbar position. Oplysning og opmærksomhed skal sætte en stopper for denne ulovlige handlen her og nu. DH vil gerne opfordre til, at vi hver især igen får snakket med vores pårørende eller beboere om aldrig at give private oplysninger til andre.”
Udlever ikke oplysninger
Handicaporganisationerne understreger, at det er vigtigt for beboerne at vide særligt to ting:
Man skal aldrig udlevere personlige oplysninger over telefonen, i e-mails, på sms eller på sociale medier.
Og at politiet, banken, offentlige myndigheder og virksomheder aldrig ville ringe og bede nogen om at udlevere hverken NemID eller oplysninger om ens betalingskort.
Kathe Johansen, der er formand for Landsforeningen Autisme, opfordrer til, at man er ekstra opmærksomme ude på bostederne.
– Det er en helt ny type svindel, vi ikke tidligere har oplevet. Autistiske mennesker er særligt udsatte for at blive narret I sådan et svindelnummer, fordi de kan have svært ved at aflæse situationen. Det er usselt og meget voldsomt, at svindleren har undersøgt hvem beboerne er, og hvem bostedslederen eller beboerens kontaktperson er”, siger Kathe Johansen.
Også Anni Sørensen, der er landsformand i Lev, er målløs over denne måde, som samfundets mest sårbare borgere bliver udsat for svindel.
– Det her er dybt bekymrende, og vi skal gøre alt, hvad vi kan for at beskytte beboerne ude på bostederne. Svindel og identitetstyveri blandt samfundets mest sårbare borgere er desværre et stigende problem – det oplever vi også i Lev. Vi må gøre alt, hvad vi kan både i dette konkrete tilfælde og på et mere generelt plan for at dæmme for denne dybt groteske svindel. Der skal politiske løsninger på bordet, der i højere grad beskytter borgerne mod svindel, pointerer Anni Sørensen.
Politiet har på det seneste fået flere anmeldelser fra unge borgere med særlige behov, som har bopæl på et bosted. De unge bliver ringet op af en person, der udgiver sig for at være en TV-, internet- eller teleudbyder, som de unge typisk allerede har kendskab til. Gerningsmanden vil gerne hjælpe med vedkommendes TV og internettet, og borgeren ender med at blive narret til at dele oplysninger om sit NemID og betalingskort. Gerningsmanden begår efterfølgende indbrud i borgerens netbank og misbruger betalingskortet til at handle for på webshops. Typisk køber gerningsmanden bitcoins.