Corona og stigende materialepriser: hvem skal betale?

Andelskassen Varde: Igennem den seneste tid er der opstået ekstraordinære prisstigninger og længere leveringstid på forskellige materialer og råvarer. Det kan få store konsekvenser for en virksomheds økonomi, og det er derfor rettidig omhu at søge professionel juridisk rådgivning, før en kontrakt bliver indgået, så virksomheden er sikret det bedst mulige udgangspunkt og undgår at komme i klemme, efter en handel er indgået.

Der er godt gang i hjulene i Danmark, og når en køber indgår kontrakt med en virksomhed, hvad end det drejer sig om b2b eller b2c, kan der i øjeblikket være lang leveringstid eller ekstraordinære prisstigninger på det bestilte. Eksempelvis er der store prisstigninger på materialer som træ og stål, hvilket kan få store økonomiske konsekvenser, der kan koste både sælger og køber dyrt.

Søg professionel hjælp

Det kan derfor godt betale sig at undersøge, hvilke muligheder man som erhvervsdrivende har for at sende materialeprisstigninger videre til køber, så man ikke selv hænger på merprisen. Det er nok imidlertid de færreste, der har den nødvendige juridiske indsigt i aftaleret og dermed i, hvad der bør stå i et tilbud eller en kontrakt for at sikre begge parter. Derfor kan det være godt givet ud at søge professionel juridisk hjælp, inden der afgives tilbud, og kontrakten underskrives.

God dialog

Selvom man føler, man har taget højde for alt, og at der er styr på både det økonomiske og juridiske indhold i henholdsvis tilbud og kontrakt, kan der dukke overraskelser op, der fører til juridiske tvister af forskellig karakter. For hvad stiller man op, hvis den nye kassevogn bliver forsinket, fordi fabrikken ikke kan få leveret en bestemt komponent, eller hvis de bestilte byggematerialer bliver dyrere og ikke kan leveres til aftalt tid, som følge af lukkede havne og grænser samt produktionsstop på grund af coronapandemien. Hvem hænger så på regningen?

Det bedste råd er derfor – udover at sikre, at der er styr på de juridiske og økonomiske forhold i tilbud og kontrakt – at både køber og sælger aktivt bidrager til en god forventningsafstemning og dialog i forhold til, hvordan overraskelser skal håndteres. Jo bedre dialog fra start, jo større er sandsynligheden for at bevare det gode samarbejde gennem hele processen.

 

/Af Nicolai Fl. Frederiksen, kundedirektør i Andelskassen