”Den Store Flyttedag” for Sct. Jacobiskole og -Dagtilbud

I weekenden flyttede Specialskolen endelig til deres nye matrikel, og samtidig skiftede de officielt navn til ”Sct Jacobiskole og -Dagtilbud”.

 Trods travlhed og masser af hektisk aktivitet, var der fantastisk god stemning på den nye specialskole, hvor samtlige medarbejdere var mødt ind i weekenden for at pakke ud og indrette skolen.

Mandag morgen møder eleverne for første gang ind på Pramstedvej, og det er vigtigt, at alt står klar til at modtage dem på bedste vis, og give dem en god og tryg start på deres nye skole.

Det har stor betydning, at det er medarbejderne selv, som står for indretningen af klasselokalerne, for det er dem, som kender eleverne bedst. Alle elever har særlige behov og de pædagogiske tanker og hensyn omkring indretningen, er afgørende for at skabe et trygt læringsmiljø for eleverne, specielt når alle omgivelserne er nye.

Medlemmer fra skolens fællesbestyrelse gav en hjælpende hånd. Her Anja og Anja i aktion med de nye havemøbler.

Der har været travlhed med indretningen af skolebibliotek, udefaciliteter og faglokaler, så der skabes de bedste rammer for leg og læring. Derudover arbejdes der med anlæggelse af skolehaver, modtagelse af skoledyr og etablering af medieværkstedet, så eleverne kan starte op på den praksisfaglige undervisning, som fremover bliver en stor og vigtig del af skolens DNA.

På udearealerne er alle legepladser og bevægelsesfaciliteter optimerede, og rundt om skolen er der nyopført et hegn, som først og fremmest har til formål at passe på de yngste elever, da udearealet er stort og nyt. Sekundært er afgrænsningen også et hensyn til skolens naboer, for at forhindre børn på afveje på mooncars eller løbehjul, da eleverne ikke kender området endnu. Der arbejdes på forskønnelse af hegnet i form af grøn beplantning, som på sigt skal få hegnet til at falde i med omgivelserne.

Klasselokale på loftet i et af de små nærliggende skolehuse, står klar til eleverne kommer.

Fællesbestyrelsen i arbejdstøjet

Skolens fællesbestyrelse har gennem hele processen været aktive medspillere. På selve flyttedagen var flere af medlemmerne mødt ind, og havde meldt sig på banen med tiltrængt forplejning og en hjælpende hånd.

Anja Schmidt, formand for fællesbestyrelsen udtaler:

”Vi valgte, i fællesbestyrelsen at tilbyde vores hjælp, så vi kunne vise medarbejderne, at vi ønsker et godt samarbejde, og vi blev hurtigt enige om, at alle der kunne, skulle deltage. Jeg tænker vores tid var givet rigtig godt ud, vi hjalp med at gå til hånde med opgaver, og vi sørgede for kaffe, the og sodavand til alle. Og ikke mindst fik vi hygget og snakket med medarbejdere, hvilket alt sammen er med til at styrke det fællesskab, som er en af grundværdierne på vores skole”.

Fælles ungdomsmiljø i et af udskolingsafdelingerne indbyder til spil og hygge.

Udvalget for Børn og Læring på besøg

Torsdagen op til den store flyttedag var udvalget fra Børn og Læring på rundvisning, hvor de med stor interesse blev præsenteret for resultatet af ombygningen, og den proces de har været en del af.

En af de helt store forandringer er det nye skoletorv i foyeren, hvor det store fællesareal er omdannet til et aktivt, leg og læringsmiljø. Der er lavet legeplads, skabt veje i gulvet og indrettet med aktive møbler, som skal skabe mulighed for aktivitet og bevægelse.

Udvalgsmedlemmerne fik også indblik i elevgruppernes forskellige placeringer på skolen, fordybningsrum, samt introduktion til lokalernes forskellige muligheder for at tilgodese elevernes særlige behov.

De blev præsenteret for det endelige resultat af løsningen med ”Rum i rummet”, hvilket er en innovativ konstruktion med et mindre afgrænset rum i klasseværelset. Dette lille rum giver mulighed for at tilgodese elevernes behov for bl.a. gruppearbejde, parallelle aktiviteter eller hviletid. Tanken er, at ”Rum i rummet” både er en adskillelse og et inkluderende læringsmiljø på samme tid, da eleven stadig er i klasserummet, uanset behovet for en midlertidig opdeling.

Der var en positiv stemning og det engagerede udvalg gav udtryk for stor anerkendelse i forhold til den nytænkning, der er implementeret bl.a. i forhold til skolehaverne, som er et led i den praksisfaglige læringstilgang. Der var ros for det kæmpestore og veludførte arbejde, der næsten er i mål og den proces med skabelsen af den nye specialskole, som er gået fra at være i støbeskeen, til at være en realitet for 250 elever og 135 medarbejdere.

Derudover var der stor forståelse for behovet i forhold til de sidste mangler og forbedringer, og der blev givet udtryk for en løsningsorienteret velvilje.

Ivrige elever fra 0. Og 1.klasse hjælper til med flytningen.

Sarah Andersen, byrådsmedlem og medlem af udvalget for Børn og Læring udtaler:

”Jeg brænder for at skabe muligheder for mennesker, min begejstring var derfor ikke til at tage fejl af, da jeg fik rundvisning på Sct. Jacobi skolen. Førstehåndsindtrykket er en skole med ægte plads til forskellighed. Her er investeret i såvel børn og unges trivsel og udvikling samt medarbejdernes fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

Med klassen i klassen eller rummet i rummet giver det mulighed for at indrette sig forskelligt fra dag til dag med afsæt i den unges behov – er behovet at blive skærmet eller et grupperum, begge valg er en mulighed.  En ny skole der byder på nye fag på skemaet som fx natur og teknik, hvor ”fra jord til bord” tanken med etablering og pasning af kolonihave er tænkt ind i skoleskemaet. Ligeledes kommer musik og idræt på skemaet, hvorfor fremtiden også bringer en pakket sportstaske ind i billedet.

Sarah Andersen, Byrådsmedlem og medlem af udvalget for Børn og Læring

Jeg har store forventninger til kompetencecentret, hvor såvel børn som voksne ”rustes” til virkeligheden. De unge tages i hånden og støttes i forskellige udgaver af fritidsjob på skolen – medarbejdere tages i hånden med fælles eller individuel vejledning, rådgivning og vidensdeling – nye medarbejdere tages i hånden med introforløb.

Det glæder mig at se de rammer der er tiltænkt medarbejderne. Her er der mulighed for at ”trække stikket”, holde en mental og fysisk pause og få batterierne genopladet. En super vigtig investering i vores nuværende og fremtidige dygtige medarbejdere.

Jeg begejstres af at medvirke til nye muligheder – bliver derfor oprigtig glad på vegne af vores børn og unge med særlige udfordringer, der i dag ”sparker” døren ind til en ny skoledag med leg, bevægelse og læring”.

Udvalget for Børn og Læring på rundvisning i et af klasselokalerne

I tiden op til den store flyttedag, har personalet med rettidig omhu, forberedt deres elever på overgangen, nedpakningen og selve flytteprocessen. De har lavet præsentationsvideoer, vist billeder og besøgt skolen af flere omgange. De har også ydet en stor indsats for at have forældrene med på sidelinjen med informationsbreve, møder og rundvisninger. Fredag sagde elever og personale for sidste gang farvel til Tistrup skole og Lykkesgårdskolen, Varde. Mandag morgen møder de alle for første gang ind på deres helt nye skole, til fantastiske rammer, som uden tvivl lever op til alles forventninger.

 

Foyeren på Sct Jacobiskole og -Dagstilbud er omdannet til at ligne et bymiljø, med veje og legepladser.

Færdigt klasselokale, klar til at modtage eleverne mandag morgen.

 

Foyeren på Sct Jacobiskole og -Dagstilbud er omdannet til at ligne et bymiljø, med veje og legepladser. Der er lagt op til leg og bevægelse med rullebræt og Ponycycles

 

God stemning, trods travlhed, lettere kaos og tusindvis af flyttekasser.

”Den store flyttedag” startede med velkomst og info ved Skoleleder Marie Kring. Samtlige medarbejdere var mødt ind for at hjælpe til weekenden.

Højt humør blandt de hårdt arbejdende medarbejdere.

 

Udvalget for Børn og Læring i den ombyggede foyer

”Rum i rummet” demo modellen

 

”Rum i rummet” løsningen – det færdige resultat