Pressemeddelelse: Mange har på et tidspunkt haft fornemmelsen af, at der dukker reklamer op for noget de har snakket om
Rigtig mange danskere har ofte eller enkelte gange haft fornemmelse af, at der kort tid efter at de har talt om et emne, dukker reklamer op for dette emne på nettet eller på sociale medier
31 procent oplever det ofte, mens yderligere 35 procent har haft fornemmelsen enkelte gang. Det viser en undersøgelse foretaget af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA.
Jørn Guldberg, der er IDAs it-sikkerhedsekspert, finder det bemærkelsesværdigt, at så mange danskere har haft den oplevelse.
”Det er aldrig bevist, at de store tech-giganter lytter med, og målretter reklamer efter, hvad samtalen indeholder. Både Facebook og Google har flere gange kategorisk afvist, at de benytter sig af metoden. Benytter man sig af digitale assistenter, kan billedet dog være et andet. Både Googles og Apples anfører i deres privatlivsreglementer, at optagelser, der indtales til de digitale assistenter, kan gemmes og bruges til at videreudvikle og forbedre teknologien, så her er billedet et andet. Disse assistenter kan man vælge at slå fra rimeligt nemt,” siger han.
En smartphone, der ligger på stuebordet eller natbordet, burde derfor ikke af selv begynde at optage, hvad du snakker om, for derefter at målrette reklamer mod dig.
”En af årsagerne til, at så mange har følelsen af at være aflyttet, kan skyldes at tech-giganterne allerede har et særdeles finmasket net, der samler tusindvis af digitale spor på nettet. De ved med andre ord det meste om folk i forvejen. Og hvor uhyggeligt det end lyder, så kan de forudsige din adfærd, sammenligne med andre der ligner dig, og på den måde sende dig annoncer, der baserer sig på en grundig personkarakteristik. Det kan minde om at være aflyttet,” siger Jørn Guldberg
IDAs it-sikkerhedsekspert mener, at man også med fordel kan læse betingelserne igennem inden man downloader en app, så man ikke bare klikker ”acceptér” til hvad som helst.
”Der er mange apps, der gerne vil have adgang til din mikrofon, også uden at der er et egentligt fornuftigt argument for det. Der kan man jo – måske med fordel – stoppe op, og vurdere en ekstra gang, om det er livsnødvendigt at få downloadet den app,” siger Jørn Guldberg.
Har du prøvet at have en fornemmelse af at tale om et emne, og der så efter kort tid begynder at komme reklamer for dette emne, når du går på nettet eller besøger sociale medier?
Ja, ofte – 31 %
Ja enkelte gange – 35 %
Nej aldrig – 28 %
Ved ikke – 6 %
I alt – 100 %
Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA. Svar fra 2.000 danskere i alderen 18-70 år.