Nanna har nydt hvert et sekund i sit skolejob!

15-årige Nanna Holst Sørensen er glad for at gå i skole, men sådan har det ikke altid været. For 3 år siden skiftede hun til Sct. Jacobi skole og det har hun ikke et øjeblik fortrudt. I dette skoleår har hun udover den almindelige undervisning i 8.D, haft et skolejob som elevmedhjælper hos skolens små elever, og det har været fantastisk. Gennem skolejobbet har Nanna fået en masse positive oplevelser og en masse selvtillid. Hun har lært mange ting om sig selv og om hvor meget hun faktisk kan, og så har hun fået lov til at snuse lidt til det at arbejde med børn, hvilket har givet hende inspiration til fremtiden og en drøm om en dag at læse til PAU.

”Det startede ret tidligt i den lokale skole, at jeg følte jeg ikke lærte lige så hurtigt, som de andre i klassen og jeg havde også svært ved at holde koncentrationen. Der var også noget med det sociale som var svært. Jeg blev mobbet og følte mig udenfor, og min selvtillid kunne ligge et meget lille sted.

Jeg fik diagnosen ADHD og blev derudover testet ordblind. Det var faktisk dejligt at få sat ord på hvad det var, det handlede om. Jeg opdagede, at der også er andre børn, der har de samme udfordringer, og at der faktisk ikke noget galt med mig, jeg skal bare lære tingene på en anden måde og i mit eget tempo. Heldigvis har mine forældre altid hjulpet mig og været der for mig, når det har været svært.

Jeg har aldrig fortrudt, at jeg skiftede skole, for jeg oplevede for første gang at have klassekammerater med de samme udfordringer. Derudover prøvede jeg pludselig at være den bedste til noget, hvilket var en helt ny følelse, som gav mig mere selvtillid.

Samtidig oplevede jeg også at få venner, og selvom man selvfølgelig også kan blive uvenner og have dårlige dage, så var det alligevel noget helt andet, for det var ikke altid mig de var sure på eller ikke gad lege med.

I mit skoleforløb på Sct. Jacobi skole har jeg udviklet mig både socialt og fagligt. Jeg har fået mere selvtillid og jeg er blevet meget opmærksom på, hvordan jeg lærer tingene bedst og alt det jeg faktisk kan, men også hvornår det er bedst at bede om hjælp.

Skolejobbet af en af de ting, der har været med til, at jeg er vokset og har fået selvtillid, så jeg er meget glad for, at der er den mulighed på skolen. De små elever er altid glade når jeg kommer og jeg kan mærke de har glædet sig, det gør mig rigtig glad. Min opgave har været at komme med idéer til forskellige aktiviteter og give dem nogle gode oplevelser, i samarbejde med de voksne.

Vi har lavet mange forskellige kreative ting, vi har danset og hygget, bagt kage og været på små ture.”

Jeg har nydt hvert et sekund og jeg var meget rørt, da jeg i går tog afsked med dem, men efter sommerferien skal jeg på efterskole og det glæder jeg mig til, selvom det var lidt vemodigt at sige farvel. Jeg ved ikke endnu om det både bliver 9. og 10. klasse på efterskolen eller om jeg kommer tilbage til Sct. Jacobi, men hvis jeg gør, vil jeg helt sikkert gerne have skolejobbet igen, det er der i hvert fald nogle små elever som vil blive rigtig glade for. ”

 

Fakta om elevjobs på Sct. Jacobi skole:

”På Sct. Jacobi har man udviklet et koncept med forskellige elevjobs, samlet i en jobbank, hvor den pædagogiske pedel er tovholder. Tanken bag konceptet er at skabe mere fleksible og individuelle rammer, i form af nogle gode alsidige læringsmiljøer, hvor eleverne både tilegner sig faglig viden og tekniske færdigheder, men også træner nogle almene færdigheder, som det at kunne overholde aftaler, have pligter og tage ansvar, alt sammen færdigheder der styrker eleverne, når de senere i livet skal varetage et fritidsjob eller et erhvervsjob.”