Tænk før du deler

Under kriser og katastrofer deles mange forskellige informationer på de sociale medier. De fleste opslag er helt ok; nogle er ligefrem med til at skabe overblik over det skete. Men nogle er forkerte og kan måske endda forværre situationen.

Med #TænkFørDuDeler-kampagnen opfordrer vi til, at du bruger din sunde fornuft, inden du deler indhold på sociale medier under kriser og katastrofer. Hvis du er i tvivl om, hvem afsenderen er, eller hvad der er motivet bag det oprindelige opslag, så gør dig selv og andre en tjeneste og #TænkFørDuDeler.

Tænk dig om

Ved store hændelser flyver der mange informationer rundt på de sociale medier. Noget af den information kan være gavnlig – andet ikke. Når rigtig mange siger noget på samme tid, kan vigtige informationer drukne i larmen. Tænk dig derfor om, når du skriver. Hjælper dit indlæg med fx at skabe et overblik eller udtrykke medfølelse? Eller forvirrer det?

Skab overblik

Du kan være med til at give andre et bedre overblik over eksempelvis en større oversvømmelse eller væltede træer efter en storm, hvis du deler billeder eller tekst og angiver, hvor billedet er taget. Vær dog meget opmærksom på kun at dele information og billeder, der ikke skader andre eller myndighedernes arbejde

Brug hashtags

Hvis dit opslag kan være nyttigt for f.eks. at give andre overblik over situationen, så benyt de hashtags, som er oplagte, eller som andre bruger. På den måde vil dit indlæg på sociale medier blive lettere at finde for andre. Undgå på den anden side at ’støje’ ved at bruge hashtags til opslag, som ikke er relevante i emnekategorien

Del billeder med omtanke

Er folk kommet til skade omkring dig, så lad være med at tage billeder af dem. På den måde skåner du eventuelle pårørende for at opdage tilskadekomne slægtninge på sociale medier. Undlad i det hele taget at tage og dele billeder af folk, som kan genkendes, uden deres samtykke

Del bekræftet info, bekæmp rygter

Vær kildekritisk, inden du videreformidler, deler eller liker indhold i forbindelse med ulykker og katastrofer. Kommer informationen fra et troværdigt sted? Er der andre, som uafhængigt siger det samme, er der en myndighed bag informationen? Ser du noget på sociale medier, som ikke er sandt, så stil gerne kritiske spørgsmål, men lad være med at videreformidle det. På den måde gør du det nemmere at skelne brugbar information fra rygter

/Beredskabsstyrelsen