Formand for HK Handel Sydjylland Hanne K. Mathiasen, Skovløbervænget 15, Varde, skriver:
Forestil dig, at du møder ind til én af årets travleste dage på dit arbejde. Og mens, du gør dit allerbedste for at følge med, står der folk omkring dig og fornærmer din intelligens og kritiserer dig for beslutninger, du ikke har taget. Helt uacceptabelt arbejdsmiljø!
Men det er desværre virkeligheden for mange butiksansatte i denne tid, hvor Black Friday afløses af vilde dage med julegaveindkøb. En ny undersøgelse blandt HK Handels medlemmer viser, at over halvdelen af de adspurgte har oplevet at blive talt grimt til i forbindelse med indkøbsdage som Black Friday. Især bliver de ofte beskyldt for at være småt begavede.
Som formand for de butiksansatte HK-medlemmer i Sydjylland bliver jeg vred, men desværre ikke overrasket over undersøgelsens resultat. For jeg hører alt for tit fra mine medlemmer, at de bliver behandlet respektløst af fortravlede kunder.
Samtidig kan jeg frygte, at det bliver endnu værre i dette års julehandel, hvor krisen tærer på folks økonomi og humør.
Derfor kommer her en velment opsang til de butikskunder, der måtte føle sig truffet:
Det er ikke butiksmedarbejderens skyld, hvis der er kø, eller der mangler en vare. Så lad ikke din frustration gå ud over ham eller hende. Medarbejderen er kommet på arbejde med de bedste intentioner om at servicere dig, så vis anerkendelse for det.
4Og husk, at det er et menneske, du står overfor. Et menneske, der også er ramt af både juletravlhed og økonomisk krise. Stik det menneske et smil i stedet for at skælde ud, og jeg lover dig, at I begge får en bedre dag.