30Sammen med lokale ildsjæle er der fundet en løsning for fremtiden
Det var med stor beklagelse, da Sparekassen Kronjylland for et par uger siden måtte fortælle, at den var nødt til at lukke sin afdeling i Billum, efter fire ud af fem medarbejdere havde sagt deres stilling i afdelingen op. Nu bliver Sparekassen Kronjylland dog alligevel i byen.
– Siden udmeldelsen har vi været i dialog med vores kunder og ikke mindst en gruppe af lokale ildsjæle. De gav os ideen til at fastholde et mødelokale i de nuværende rammer. Derfor er jeg meget glad for at kunne sige, at de lokale kunder også fremover kan holde møder med os, hvor de plejer. Lige her i Billum, fortæller afdelingsdirektør Martin Nyborg-Lindinger.
Sparekasse og iværksættere flytter sammen
Mødelokalet bliver placeret i den nuværende afdeling. Bygningen er netop blevet solgt til afdelingens tidligere leder Kim Tobiasen, der i dag driver eget firma med energirådgivning. Derudover vil han bruge bygningen som fællesskab for lokale iværksættere.
– Det er en fantastisk løsning, hvor vi både sikrer gode rammer for mindre lokale virksomheder og et fortsat pengeinstitut i byen. Jeg er meget glad for, at det har kunnet lade sig gøre. Det er ikke mindst sket på grund af de mange stærke lokale kræfter, vi har arbejdet sammen med for at finde en løsning, forklarer Martin Nyborg-Lindinger.
Han ser i det hele taget meget positivt på fremtiden.
– Det var selvfølgelig et stort chok, da jeg fik opsigelserne. Siden har en af dem fortrudt, og vi har været i dialog med vores kunder. Det har været en rigtig god oplevelse, hvor vi har mødt fuld forståelse fra langt de fleste kunder. Så jeg er fyldt med optimisme, understreger Martin Nyborg-Lindinger.
Nyt set up i Skovlund
Det er ikke kun i Billum, der er fundet en ny løsning, det er der nemlig også i Skovlund, der også var omfattet af lukningen. Her har Jytte Kopp Mortensen, der er rådgiver for de fleste af kunderne i Skovlund, nemlig besluttet sig for at blive i Sparekassen Kronjylland. Hun får fremadrettet base i Billund afdeling, der rent geografisk ligger langt mere naturligt for Skovlund end Esbjerg. Kunderne har således kun halvt så langt til Billund som til Esbjerg.
– Den løsning sikrer, at de fleste kunder både har den rådgiver, de kender og er glade for, og bliver tilknyttet en afdeling i nærområdet. Det handler om at give dem den bedst mulige rådgivning og service. Derfor er vi utroligt glade for, at det er lykkedes os at lave den løsning, som vi også tror på, at kunderne bliver glade for, forklarer Martin Nyborg-Lindinger.