Det er ikke kun onlinebutikker, der har travlt i forbindelse med Black Friday – de cyberkriminelle udnytter vores online shopping til at franarre os vores penge – men du kan let undgå at blive snydt, siger it-sikkerhedsekspert, Leif Jensen
Cyberkriminelle udnytter vores online shopping til at franarre os vores penge – men du kan let undgå at blive snydt, siger it-sikkerhedsekspert, Leif Jensen Stocknation
Vi nærmer os årets største onlinehandelsdag – Black Friday. Det giver travlhed både i onlinebutikker og hos de cyberkriminelle. De udnytter nemlig vores iver for at handle online og får os til at klikke på links i beskeder og mails som aldrig før.
”Det er ikke, fordi cyberbanditterne gør noget nyt i forbindelse med Black Friday, men de gør det bare langt mere intensivt, og vi har sænket vores parader mere end normalt, og tilsammen er det en rigtig skidt cocktail,” siger it-sikkerhedsekspert, Leif Jensen fra ESET Nordic og fortsætter:
”Flere steder, som f.eks. på Temu, Wish og Amazon, bliver det købte ofte sendt fra flere forskellige steder, og det kan være svært at holde styr på, om man nu har fået alt – særligt i forbindelse med Black Friday.”
Den stigende digitalisering har samtidig betydet, at vi i stigende grad handler online, og at vi har vænnet os til at modtage pakker fra onlinebutikker, danske såvel som udenlandske.
”Det betyder også, at vi er vant til at blive orienteret om vores onlinekøb via sms’er, og det sænker vores parader,” pointerer Leif Jensen.
Men det har også medført, at forbrugerne er blevet flyttet over på mobilplatformen, hvilket giver et nyt sikkerhedsproblem. Der er nemlig ingen antispam eller antiphishing, der virker på SMS-beskeder, så alt går igennem her.
”Så når vi som forbruger pludselig får en SMS, der siger, at vores pakke ikke kan afleveres, og at adresseinformationer lige skal opdateres, så er der intet, der advarer os om, at det måske er de cyberkriminelle, der angriber os. Det er kun vores sunde fornuft, der hjælper her,” forklarer Leif Jensen.
Samtidig handler stadig flere danskere på platforme som Temu og Wish, og her sker det ofte, at pakker kommer fra Kina og derfor risikerer at blive ramt af en toldafgift.
”Så når en besked siger, at en pakke er stoppet i tolden, så er der en forøget risiko for, at vi tager det for gode varer og bare klikker på linket i SMS’en,” siger Leif Jensen.
Leif Jensen slutter af med at påpege, at det ikke er svært at undgå at falde for disse SMS-scams i forbindelse med Black Friday – eller resten af året – så længe man tænker sig om.
Han har et par gode råd, der gør det lettere at undgå at falde i fælden.
• Nej – du skal ikke betale via sms. Det kan sagtens ske, at du skal betale told for en pakke, der kommer fra lande uden for EU, men den opkrævning får du aldrig på SMS med et betalingslink. Så SMS’er, der hævder det, er et scam og bør slettes.
• NEJ – PostNord skal ikke have opdateret din adresse. PostNord, eller andre pakkeudbringningstjenester, kender godt din adresse og vil aldrig sende en SMS til dig, hvor de hævder, at du skal opdatere den, før du kan modtage din pakke. Det er et scam, der skal lokke dine personlige informationer fra dig.
• Mærkelige beløb eller formuleringer. Vær opmærksom på, om du bliver opkrævet beløb som 3,13 kroner, eller om formuleringer er bare lidt ved siden af normalt dansk. Det bør få alle alarmklokker til at ringe, og du skal slette beskeden med det samme.
• Tjek linket. Det link, du modtager, er ofte til et underligt sted, og medmindre du er 100 % sikker på, at det faktisk leder over til PostNord eller måske SKAT.dk, så kan du roligt slette beskeden.
• Det haster ikke. Svindleren vil ofte forsøge at få dig til at føle, at det haster, og hvis du ikke reagerer med det samme, så mister du pakken, får en bøde eller lignende. Det er et scam, og du skal slette beskeden med det samme.
• Giv ikke dine oplysninger. Endelig så skal du ikke klikke på links, hvor det er tydeligt, at de beder dig om at give oplysninger videre om dig selv. Det vil du aldrig blive bedt om fra legitime pakkeudbringere.