En kræftoverlever, en bitter enkemand og Thomas Helmig-musik – hvad kan gå galt? Intet, åbenbart.

Anmeldelse: “Den skaldede frisør – The Musical”
En kræftoverlever, en bitter enkemand og Thomas Helmig-musik – hvad kan gå galt? Intet, åbenbart.

Man kunne godt frygte, at nogen havde drukket for meget rosé, da idéen om at lave “Den skaldede frisør” som musical opstod. Det har de måske også – og heldigvis for det, for det virker. Det her er ikke bare en god aften i Arnbjergparken – det er en sprudlende, musikalsk kærlighedserklæring til både Susanne Bier, Thomas Helmig og hele ideen om, at livet kan begynde igen, også selvom man sidder i en citronlund i Italien og er mildt vred på eksistensen.

🎶 Thomas Helmig leverer soundtrack til kærlighedens kriser
Musikken er ikke bare et bagtæppe – det er drivkraften. Thomas Helmigs katalog folder sig ud med en ny dybde, når Ida (Maibritt Ørsø) synger sig gennem sorg, skuffelse og forvirret nyforelskelse. Det er stærkt, sjælfuldt og nogen burde få idéen til en Helmig-musical permanent godkendt i kulturministeriet.

🎭 Castet: En fryd med overskud – og overspil!
Maibritt Ørsø er både sårbar og stærk som Ida – hun bærer rollen med nærvær og nerve. Peter Thieme som Philip balancerer det der britisk-danske muthed med rørende underspillet charme. Sanne Halkjær Hebsgaard og Anton Holten Lambert som de unge, der skal giftes, giver de varme scener ungdom og puls. Men så…

🚨 Karin Egholm som Benedikte… HOLD. NU. FEST.
Det her er overspillets guldstandard – og det er sagt med allerstørste kærlighed. Hun kammer helt bevidst og fabelagtigt over som den stramtsnørede tante med et ego større end citrontræerne. Publikum elskede det. Det var næsten for meget – og det var lige præcis dét, det skulle være.

👏 Neklas Klausen som Leif – igen én, der forstår karakter
Klausen gør det igen: Han spiller Leif med en så tåkrummende trælshed, at man både vil smide ham ud og give ham en guldmedalje. Man griner – og føler sig lettere beskidt over det. Præcis som det skal være.

Og alle de andre – så dygtige mennesker, der indtager den scene, som man føler, men nærmest sidder oppe på under stykket…. OG sikken de kan synge!!!! Og danse!!!!

🎨 Scenografi og teknik: Blændværk og balancer
Jens Frausings kulisser er postkortsmukke – rullende citronlunde, bryllupsstemning og italiensk sollys. Det er en fryd for øjet. Lyd og lys fungerer upåklageligt – man var trygt pakket ind i kvalitet hele vejen fra første tone til sidste buk.

👗 Kostumerne: Farverig finesse fra top til tå
Agnethe Vestergård Pedersens kostumedesign er en fest i sig selv – et væld af farver, der både rammer karakterernes personligheder og den italienske varme. Smukt, stilfuldt og med sans for detaljen – man havde lyst til at flytte ind i garderoben.


📝 Konklusion: Et stykke man faktisk har lyst til at se igen
Der er forestillinger, man er glad for at have set. Og så er der dem, man faktisk længes lidt efter at se én gang til. Den skaldede frisør – The Musical hører til den sidste kategori. Underholdende fra start til slut, kærligt skæv, ærligt rørende og musikalsk blændende.

Tag ned og se forestillingen…!
For frisørens skyld. Og Helmigs. Og din egen.

Fotos (7-kanten):