Feriehusturismen voksede ifølge netop opgjorte overnatningstal fra Danmarks Statistik/VisitDenmark med 5 pct. svarende til en stigning på 136.681 flere feriehusovernatninger i 2016 sammenlignet med 2015. Det bragte for første gang det samlede årlige antal kommercielle overnatninger op på 3,9 millioner. Varde befæster således sin plads som landets førende kystturismekommune.
Først på året kom de positive overnatningstal for 2016 for camping, feriecentre, hoteller og vandrehjem. De viste en stigning på 6 pct. svarende til 56.829. Nu er feriehusovernatnings-statistikkerne for det forgangne år offentliggjort, og de viser at der i 2016 var hele 2.870.627 millioner feriehusovernatninger i kommunen. Dette udgør en stigning på 5 pct. svarende til en fremgang på 136.681 overnatninger. Således var den totale fremgang på 193.510 kommercielle overnatninger i 2016.
Udviklingen glæder selvfølgelig turistchef i ProVarde Colin Seymour
– Det er fantastisk at vi fortsat vækster flot, selvom vi i højsæsonen mangler kapacitet. Vi har en utrolig høj gæstetilfredshed og mange gode loyale gæster, der vurderer vores natur og feriesteder højt. Anbefalingsvilligheden er også i top. Dette betyder formentlig at vi kan holde en eksponentiel vækst også i årene fremover. Det kræver dog at vi kan skaffe tilstrækkelig feriehusovernatningskapacitet til at imødekomme den stigende efterspørgsel, fortæller Colin Seymour.
Større markedsføringstryk
Det tyske marked står sammenlagt for 83 pct. af feriehusovernatningerne.
– Det tyske marked er altafgørende for besøgsøkonomien i Varde Kommune. Der er satset flere penge end nogen sinde på turismemarkedsføring sammen med turisterhvervet. Kampagne markedsfører Nationalpark Vadehavet og Naturpark Vesterhavet under overskriften ”Süddanische Nordsee” via et markedsførings-samarbejde mellem VisitDenmark i Hamborg og turismefremme-organisationerne i kommunerne Tønder, Fanø Varde og i mindre grad Esbjerg, tidligere i regi af Sydvestjysk Udviklings Forum, som nu er en del af den nye Business Region Esbjerg.
– For første gang i 2016 blev der ud over print- og onlinemarkedsføring samt PR også lavet en storstillet markedsføringskampagne på tysk TV i samarbejde med Dansk Kyst og Naturturisme. Vi kan også se at det generelle kendskab til Danmark som ferierejsemål er steget i Tyskland fra 2012 – 2016, så indsatserne ser ud til at bære frugt. Hele den tyske kampagne har også været understøttet af Region Syddanmark via FOMARS – Foreningen til Markedsføring af ferieturismen i Syddanmark, tilføjer Colin Seymour.
Nyt samarbejde skal sætte turbo på væksten
For øjeblikket arbejdes der på at danne en turismevækstklynge mellem Varde og Ringkøbing-Skjern Kommune og ProVarde og Ringkøbing Fjord Turisme og turisterhvervet i de to kommuner, der skal sætte yderligere turbo på væksten og adressere mulige vækstbremser som manglende kapacitet og arbejdskraft. Målet er at øge væksten målt på turismeomsætning og overnatninger, forbedre gæsteoplevelsen og forstærke samarbejdet hos turisterhvervet på tværs af de to kommuner via relevante og praksisnære indsatser på oplevelses- og kapacitetsudvikling. Herudover skal samarbejdet udvikle et stærkt og sammenhængende oplevelsessortiment på tværs af de fire særlige feriesteder – Blåvand, Henne Strand, Hvide Sande og Søndervig – med afsæt i eksisterende styrkepositioner.