Digitaliseringsstyrelsen: Hvis man har mistanke om eller har været udsat for identitetstyveri, er det rart at vide, hvor man kan søge hjælp. Digitaliseringsstyrelsen har lanceret en kampagne for at skabe øget opmærksomhed på den døgnåbne hotline ved identitetstyveri.
Forestil dig, at der er optaget lån i dit navn, du ikke kender til, eller at du modtager bøder og regninger på varer, du ikke har købt. Det er en ubehagelig situation at få stjålet og misbrugt sin identitet digitalt og ikke mindst frustrerende, hvis man ikke kan få hjælp til at håndtere situationen.
”Man kan stå med mange bekymringer og spørgsmål, hvis man pludselig står i den meget ubehagelige situation, at man har været udsat for identitetstyveri eller måske har mistanke om, at nogen har fået adgang til ens personlige oplysninger. For hvad skal man melde til politiet? Er der kort, der skal spærres? Og hvad skal man tjekke, hvis nogen har fået fat i ens CPR-nummer? Med kampagnen håber vi, at endnu flere får kendskab til vores hotline ved identitetstyveri, der døgnet rundt rådgiver og hjælper med at skabe overblik for borgere, der fx opdager, at deres CPR-nummer eller NemID/MitID er blevet misbrugt.”
– Tanja Franck, direktør i Digitaliseringsstyrelsen
Få hjælp hos Digitaliseringsstyrelsens hotline
I forbindelse med kampagnen lanceres tre korte film, som man blandt andet vil kunne se på sociale medier og på TV2 Play. I filmene forsøger forskellige personer at søge vejledning, fordi de har været udsat for eller har mistanke om identitetstyveri. Filmene viser på humoristisk vis, hvordan man kan møde mange velmenende råd omkring, hvad man skal gøre, hvis man er blevet udsat for identitetstyveri, men at ikke alle råd er lige anvendelige. Derfor er det en god idé at søge kvalificeret rådgivning hos hotlinen ved identitetstyveri, som er specialiseret i at rådgive om lige netop identitetstyveri.
Se kampagnefilmene på sikkerdigital.dk/hotline
Kampagnen skal skabe opmærksomhed omkring, at Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitetstyveri kan hjælpe med råd og overblik over den ofte voldsomme situation, det kan være at få stjålet sin identitet. Hotlinen kan hjælpe med forebyggende råd, begrænsning af skaden og overblik over omfanget af det identitetstyveri, borgeren har været udsat for.
Om hotlinen ved identitetstyveri
Hotlinen ved identitetstyveri blev etableret i Digitaliseringsstyrelsen i sommeren 2021. Hotlinen hjælper borgere, som har mistanke om eller har været udsat for digitalt identitetstyveri. Rådgivningen fra hotlinens medarbejdere er lagt an på at skabe tryghed, give overblik og hjælpe borgere effektivt videre.
Hotlinen kan kontaktes døgnet rundt alle årets dage på telefon 33 98 00 98.
Læs mere om hotlinen på sikkerdigital.dk/hotline