“Forvaltningen i kommunen skal skabe fremdrift i de beslutninger, der er taget”

Pressemeddelelse fra Det Konservative Folkeparti Varde:

BUDGETFORLIG
Efter to dages forhandlinger har Varde Kommunes byråd indgået et budgetforlig for 2025-2028. Byrådet er enige om at tilføre 57 millioner kroner til drift i budgetperioden. Heraf skal 20 millioner kroner investeres i tiltag målrettet fremtidens velfærd, så Varde Kommune bliver rustet til en fremtid med flere ældre og en mindre arbejdsstyrke. Byrådet har afsat 450 millioner kroner til anlæg fra 2025-2028.

DERFOR GIK DET KONSERVATIVE FOLKEPARTI MED I BUDGETFORLIGET
To meget langtrukne dage er slut, hvor manglende involvering af hele byrådet har præget dette års budgetforlig. Det, og så Varde Kommunes manglende eksekvering af tidligere års beslutninger, har gjort det til en til tider frustrerende omgang at deltage i budgethandlingerne.
Derfor vil det Konservative Folkeparti bruge mange kræfter på at sikre, at forvaltningen i kommunen skaber fremdrift i de beslutninger, der er taget – både i dag og på tidligere års budgetseminar.

”Når alt dette er sagt, så er vi tilfredse med, at vi viderefører den ansvarlige økonomiske kurs, som igen i dette forlig muliggør nye investeringer i velfærden. Vi glæder os over, at vi i modsætning til mange andre kommuner kan investere og ikke skal ud i store besparelser eller forringelser af kommunens serviceniveau. Med forliget investerer vi i både byudvikling, grøn omstilling, ældre, erhvervsudvikling, og ikke mindst i børn og unge, herunder bedre vilkår for børnefamilierne. Vi tager samtidigt fat på de reformer, der skal ruste kommunen til fremtidens udfordringer,” udtaler gruppeformand Steen Holm Iversen (C).

Anja Karlsson (C) og Erhardt Jull (C) er særligt tilfredse med, at det lykkedes at finde penge til at videreføre ordningen med en socialsygeplejerske og at vi styrker den boligsociale indsats. ”Det er så utrolig vigtigt, at vi holder hånden under de borgere, der har det svært i vores samfund, og vi ved fra samtaler med medarbejderne, at behovet er der”, udtaler Anja Karlsson (C) og Erhardt Jull (C). Og apropos arbejdskraft, så står Varde Kommune i en situation, hvor vi både nu og i særdeleshed i fremtiden kommer til at mangle både sygeplejersker, SOSU’er m.fl. Derfor glæder det Heidi Bundgaard (C), at der er afsat penge til hvervning af international arbejdskraft.

For de to medlemmer af Børn- og Læringsudvalget, Kitty Gamkinn (C) og Henrik Vej Kastrupsen (C), er der tilfredshed med, at hele byrådet har forpligtet sig til at følge de anbefalede reformspor samt de foreslåede investeringstiltag. De skal i et samarbejde med den enkelte skole og skolebestyrelse, være med til at imødegå det aktuelle stærkt bekymrende udgiftspres på specialundervisningsområdet og samtidig tager fat på at ruste skoleområdet til fremtidens udfordringer.

Det glæder det også hele den konservative gruppe, at resten af byrådet bakkede op om ideen til et byudviklingsprojekt i Oksbøl. Oksbøl er kommunens 3. største by, men er siden kommunesammenlægningen i 2007 blevet voldsomt forsømt. Der disponeres derfor 1 mio. kr. af allerede afsatte midler i 2025 til udarbejdelsen af en helhedsplan og 4.5 mio. kr. af allerede afsatte midler i 2027 til medfinansiering af et egentligt byfornyelsesprojekt som kan lånefinansieres. Helhedsplanen skal give svar på, hvordan bymidten udvikles og forskønnes, hvor og hvordan der kan etableres et medborgerhus, svar på bibliotekets fremtidige placering, afdækning af behovet for justering af vejforløb med henblik på en bedre og mere sikker afvikling af trafikken. Desværre ønskede Venstre ikke et kulturhus, som foreslået af Det Konservative Folkeparti, men derimod en 1-1 erstatning for det gamle medborgerhus.

Alt i alt er det Det konservative Folkeparti tilfreds, men vi skal beklage, at det ikke har været muligt at få flertal for, at nogle af Udviklingsrådenes ønsker kunne nyde fremme. Der er desværre en ubalance imellem det store arbejde, som Udviklingsrådene gør, og den opbakning som Varde Kommune viser dem. Det vil vi arbejde på at lave om.