Danskerne vægter det fysiske fællesskab i idrætsforeningerne højt, og det kan digitale løsninger være med til at understøtte. Medlemmerne forventer mere på området, viser ny rapport.
Hvordan bliver de digitale muligheder udnyttet i danske idrætsforeninger, og hvor ligger de største potentialer i fremtiden?
Det er nogle af de spørgsmål, som Kulturens og Idrættens Innovationshub har fået svar på i en ny undersøgelse, der har udmøntet sig i rapporten ”Danskernes digitale idrætsforening”. Håbet er, at den kan inspirere foreninger, idrætsforbund og softwareudbydere til at implementere, udvikle og forbedre digitale løsninger.
”Der er stor forskel på danske idrætsforeningers brug af digitale løsninger, og de har også forskellige ressourcer og forudsætninger. Vi ønsker at bidrage til udviklingen på området, så forbund og foreninger kan matche medlemmernes forventninger i fremtiden. Derfor er vi glade for den indsigt og de anbefalinger, som denne rapport bringer,” siger digital strategikonsulent i Danmarks Idrætsforbund, Tina Ammitzbøll.
Undersøgelsen er støttet af Kulturministeriet og gennemført af Idrættens Analyseinstitut, Advice og Epinion. Den viser, at selvom digitale aktiviteter som e-cykling har haft fremgang de senere år, så vægter danskerne generelt det fysiske fællesskab i idrætsforeningerne højt. Det kan digitale løsninger være med til at understøtte, ligesom de kan styrke medlemsoplevelsen og adgangen til idrætten.
Tre vigtige potentialer
Analysen er, at der især er et stort potentiale for digitalisering inden for organisering, marketing, og kommunikation.
F.eks. fremgår det af rapporten, at danskerne er klar til en højere grad af selvbetjening, og de rette digitale løsninger kan derfor lette administrationen for de frivillige. Det vil gøre det mere attraktivt at være frivillig, da det giver mere tid til at fokusere på selve aktiviteten.
Et andet vigtigt potentiale er den målrettede digitale markedsføring, som kan hjælpe foreningerne med at nå ud til specifikke målgrupper med henblik på medlemsrekruttering. Og endelig fremhæves det, at den rette digitale kommunikation kan styrke fællesskabs- og identitetsfølelsen, og at medlemmerne forventer en mere målrettet kommunikation fremfor massekommunikation.
”Der er ingen tvivl om, at fremtidens idrætsforening er mere digital. Først er der dog en stor opgave i at gøre det overkommeligt for foreningerne at drage fordel af de digitale tendenser frem for at blive overrumplet af dem. Den opgave skal vi som idrætsorganisationer tage på os og hjælpe med, og vi er godt i gang med opprioriteringen på området”, siger Martin Kjærgaard, der er konsulent i digital foreningsudvikling i DGI.
Inspiration og bekræftelse
Bag Kulturens og Idrættens Innovationshub står Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Kulturliv, og med i alliancens styregruppe er den administrerende direktør for Sparta Atletik & Løb. Hun har også læst den nye rapport med stor interesse:
”Rapporten giver inspiration til fremtiden, men den har også bekræftet os i noget af det, vi ser ud til at gøre rigtigt. Ikke mindst i forhold til vores informative hjemmeside, hvor det er nemt at melde sig ind og ud digitalt, og hvor der er tilbud om forskellige abonnementstyper,” siger Dorte Vibjerg og tilføjer:
”I Sparta haltede vi langt efter de kommercielle tilbud på abonnementsdelen, indtil vi introducerede nogle mere fleksible og differentierede medlemskaber. Nu er barren for et medlemskab sænket, og medlemmerne har en digital profil, som de nemt kan administrere online. Det har givet en markant stigning i indmeldelser i vores forening.”
Sparta er Danmarks største atletik- og løbeklub med en række ansatte medarbejdere. Dorte Vibjerg anerkender, at digitalisering kan være en stor mundfuld for de mindre foreninger og deres frivillige. Derfor er det en fordel, hvis idrættens organisationer kan støtte op om digitaliseringen, mener hun.
FAKTA OM RAPPORTEN:
• Kulturens og Idrættens Innovationshub blev skabt i 2021, fordi coronakrisen ramte dansk kultur- og idrætsliv hårdt. Med støtte fra regeringens genstartsteam gik DIF, DGI og Dansk Kulturliv sammen for at vende udviklingen og skabe bæredygtige forretningsmodeller.
• Kulturens og Idrættens Innovationshub har bedt Idrættens Analyseinstitut, Advice og Epinion om at gennemføre undersøgelsen.
• Rapporten, ”Danskernes digitale idrætsforening”, er vedhæftet i denne pressemedddelelse nedenfor. Resultater og anbefalinger vil desuden blive gennemgået på et webinar den 2. marts kl. 14-16, som annonceres på DIF’s og DGI’s kanaler i nær fremtid.