Røde Kors: For anden gang skyder Røde Kors kampagnen Et År med Genbrug i gang – en kampagne, hvor deltagerne tager udfordringen op om at købe mindre nyt og mere brugt og deler deres historie undervejs. I år er håbet, at flere mænd og flere over 40 år vil tilmelde sig udfordringen.
Hvilken ’genbruger’ er du? Typen, der har købt et par bøger brugt op til ferien men ellers altid køber nyt? Den, der jævnligt finder en lampe, en frakke eller legetøj genbrugt? Har du aldrig købt brugt? Eller er du en dreven jæger, der altid starter i en genbrugsbutik, hvad end du står og mangler?
– Rigtig mange danskere har efterhånden købt brugt på et tidspunkt, og heldigvis er vi ved at have brudt tabuet om ’brugte varer’ som næstbedst eller nødløsning. Vi ved efterhånden godt, at der både er penge at spare, at det er godt for klimaet, og at det ganske enkelt giver god mening at købe genbrug. Men vi skal vænne os endnu mere af med at købe nyt som førstevalg, siger chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg.
Del erfaringerne
Derfor opfordrer hun til at tilmelde sig Et År med Genbrug, som går i gang 1. april. Kampagnen er en udfordring om at købe mere brugt og henvender sig til alle uanset ’genbrugserfaring’. For det er op til den enkelte, hvor meget han eller hun ønsker at købe genbrugt – uanset om det er møbler, påskepynt, tøj til ungerne, køkkenudstyr eller en helt femte kategori.
– Det afgørende er, at man har lyst til at fokusere mere på genbrug og forsøge at øge andelen af de ting, man køber i en genbrugsbutik – og at man har lyst til at dele sin historie undervejs, siger Tina Donnerborg.
Kampagnen udgøres nemlig af deltagerne egne billeder, gode køb og erfaringer, som året igennem bliver delt på Røde Kors Genbrugs kanaler på Instagram og Facebook, hvor hhv. 20.000 og 34.000 følgere søger inspiration til deres egen genbrugsshopping.
Opfordrer flere til at melde sig
I år håber Tina Donnerborg, at flere mænd og flere over 40 år vil tage udfordringen op.
– Det er nogen, vi ikke hører fra så tit i genbrugssammenhæng. Vi har hver vores tilgang til at købe genbrug, og mit håb er, at vi til kampagnen kan sammensætte en lidt broget flok, som hver kan bidrage med deres gode idéer og erfaringer og inspirere alle os andre, siger Tina Donnerborg og understreger, at engagementet i kampagnen er på egne præmisser.
– Det kan måske føles som en stor mundfuld at forpligte sig til et helt år, men vaner tager lang tid at ændre, og så har man tiden til at gøre sig erfaringer og justere sine forventninger eller ambitioner – og dele dem undervejs.
Har du fået lyst til at være en del af Et År med Genbrug, kan du læse mere på rodekors.dk/genbrug, hvor du også kan tilmelde dig senest 1. marts.
Røde Kors har 250 genbrugsbutikker fordelt over hele landet. Omsætningen fra butikkerne går til nødhjælpsarbejde og sociale indsatser i Danmark og ude i verden. Kampagnen er ikke begrænset til Røde Kors-butikkerne.
Om Et År med Genbrug
Hvis du har mod på at tage udfordringen op og dele ud af de erfaringer du gør dig, så tag os med på din genbrugsrejse.
Som deltager i Et År med Genbrug bliver din opgave at vise dine genbrugsfund frem og derigennem komme med input til, hvordan man kan få mest ud af at shoppe genbrug i et år. Vi ønsker derfor at høre fra dig månedligt med en lille statusopdatering om dit forløb og din tilgang til udfordringen. Dette kan blive i form af billeder af dine genbrugsfund, små videoklip eller at svare på spørgsmål om din motivation til at shoppe genbrug i et år, og de erfaringer du gør dig.
Du skaber selv rammerne for, hvordan du vil udfordre dig selv og hvor langt du vil gå, samt om din interesse ligger i beklædnings- eller møbelfund.
Billeder af dine genbrugsfund og statusopdateringer vil blive delt på vores sider på Instagram og Facebook, hvor vores mere end hhv. 20.000 og 34.000 følgere søger inspiration til deres egen genbrugsshopping. Du bliver naturligvis tagget i de opslag, hvor dit materiale bruges.
ET ÅR MED GENBRUG skydes i gang den 1. april 2022. Derfor skal du sende din ansøgning senest d. 1. marts 2022.
Læs mere på rodekors.dk/genbrug