Som bilejer er det afgørende at have styr på bilens håndbremse – også kaldet parkeringsbremse. Denne mekanisme sikrer, at bilen holder helt stille, når den parkeres, og kan også fungere som nødbremse, hvis de primære bremser skulle svigte – det er dog ikke altid den bedste løsning.
Men hvad er egentlig formålet med håndbremsen, og hvordan holder man den i god stand? I guiden her tager vi et kig på, hvad du behøver at vide om at vedligeholde og tjekke bilens håndbremse for fejl.
Her er formålet med en håndbremse
Håndbremsen, eller parkeringsbremsen, er designet til at holde bilen stille, når den er parkeret – særligt på skrånende eller ujævne overflader, hvor bilens egne hjul ellers kunne begynde at rulle.
Ved at aktivere håndbremsen trækkes der i et kabel, som så aktiverer bremsesystemet på bilens baghjul. På den måde forhindres bilen i at begynde at køre, når føreren forlader den.
Håndbremsen har også en anden vigtig funktion som nødbremse. Hvis bilens primære bremser skulle svigte, kan håndbremsen i nogle tilfælde bruges til at få bilen standset. Det er dog en nødløsning, som bilejere bør undgå at ty til, da det kan være vanskeligt at styre bilen, når håndbremsen aktiveres.
Der skelnes mellem manuelle og elektroniske håndbremser
Traditionelt har biler været udstyret med en manuel håndbremse, hvor føreren trækker i et håndtag for at aktivere bremserne. Men i takt med teknologiens udvikling er der kommet flere og flere biler på markedet med elektroniske håndbremser.
I modsætning til den manuelle variant aktiveres den elektroniske håndbremse ved at trykke på en knap på instrumentbrættet. Denne elektroniske aktivering sætter så gang i den mekanisme, der trækker i bremsekablerne og aktiverer bagbremserne.
Det er ifølge oplysninger om håndbremse fra autodoc.dk mest normalt, at nye biler udstyres med elektroniske håndbremser.
Fordele og ulemper ved de forskellige håndbremser i biler
De elektroniske håndbremser har en række fordele i forhold til de manuelle. Først og fremmest er der færre mekaniske dele, hvilket reducerer slid og vedligeholdelsesbehovet. Derudover er den elektroniske håndbremse koblet op på bilens computer, så eventuelle fejl kan diagnosticeres nemmere.
Til gengæld kan de elektroniske håndbremser også være mere følsomme over for problemer i bilens elektriske system. Hvis der opstår spændingsfald eller andre elektriske fejl, kan det forhindre håndbremsen i at fungere korrekt.
De manuelle håndbremser er mere robuste og simple i deres opbygning. Men de kræver til gengæld lidt mere vedligeholdelse, da kablerne og mekanikken kan slide over tid.
Tegn på slid og fejl på bilens håndbremse
Uanset om din bil har en manuel eller elektronisk håndbremse, er det vigtigt at holde øje med tegn på slid og fejl. Her er nogle af de hyppigste problemer, du bør holde øje med:
Symptom | Mulig årsag |
Håndbremsen sidder fast | Slidte eller beskadigede bremsekabler, fejl i bremsekaliber |
Håndbremsen aktiveres ikke helt | Justerings- eller sliddel i systemet |
Håndbremselyset lyser konstant | Fejl i sensorer eller elektriske komponenter |
Hvis du oplever nogen af disse problemer, er det vigtigt at få bilen tjekket hurtigst muligt.
Håndbremsesystemet skal repareres straks ved tegn på fejl
Når der opstår problemer med bilens håndbremse, bør du ikke tøve med at få det udbedret. Selv mindre fejl kan over tid udvikle sig til alvorlige problemer, som kan gøre din bil utryg at køre i.
Lad derfor fagfolk gennemgå og reparere dit håndbremsesystem, så snart du opdager noget unormalt. De kan udføre en grundig fejlsøgning, udskifte slidte dele og justere systemet, så du igen kan køre sikkert.
Ved udskiftning skal du finde kompatible dele, efter type håndbremse som angivet på hjemmesiden autodoc.dk, så du igen får en velfungerende håndbremse i bilen.
Brug kun håndbremsen i de rigtige situationer
Håndbremsen er et vigtigt sikkerhedselement i din bil, men den bør kun aktiveres i de rette situationer. Dens primære funktion er at holde bilen parkeret, så den bør kun trækkes, når du forlader bilen.
Undgå som udgangspunkt at bruge håndbremsen som en nødløsning, hvis bilens primære bremser skulle svigte. I stedet bør du forsøge at få bilen bremset ved at geare ned og bruge motorbremsen. Aktivering af håndbremsen under kørsel kan nemlig resultere i, at bilen skrider og kommer ud af kontrol.
Husk også, at håndbremsen skal slippes helt, før du begynder at køre igen. Hvis du kører med delvist aktiveret håndbremse, kan det slide unødigt på bagbremserne.
Ved at vedligeholde, tjekke for fejl og bruge håndbremsen korrekt, kan du sikre, at den altid er klar til at gøre sin vigtige opgave, når du har brug for den. Så kan du køre trygt og sikkert, uanset om det er på motorvejen eller i byen.
/annonceartikel