Læserbrev af Annette Juhl Taldorf, Ølgod. Kandidat til byrådet i Varde for Det Konservative Folkeparti
For nyligt besvarede jeg et spørgeskema til fleksjobbere, og et af spørgsmålene lød: ”Har du oplevet problemer med at kommunen beregner dit fleksjobtilskud forkert?”. Der er lige under 1.200 personer der har svaret, ud af dem har 38 % svaret, at de stoler på det er korrekt. 28 % svarede at de har oplevet fejl en eller flere gange, og ca. halvdelen af disse har oplevet besvær med at få det rettet.
De tal bekymrer mig. Udover at være Regnskabsansvarlig i en lokal virksomhed, er jeg også fleksjobber. I den forbindelse krydser mine veje ind imellem Ydelsesteamet i Jobcenteret, og desværre har jeg flere gange opdaget fejl.
Det er regnefejl eller forkert tolkning af loven på området, og hver gang jeg har påpeget det, har jeg faktisk fået ret. Senest oplevede jeg i 2020 at man erkendte en fejl, der er lavet siden den nye reform blev indført i 2013.
Men en ting er at lave fejl, for det gør de fleste inklusiv mig selv. Men da jeg for nyligt erfarede at man kun har gennemgået ganske få sager, i stedet for at orientere alle fleksjobbere i kommunen om at denne fejl muligvis har påvirket dem, blev jeg faktisk både chokeret og vred. Forklaringen var at man ikke er blevet pålagt af styrelser eller jurister at henvende sig til alle.
Men skal det virkelig være nødvendigt? Bør man ikke have den moral, at man vil borgerne det bedste og derfor, helt af sig selv, orienterer om dette?
Det mener jeg i alle fald man bør have, og jeg vil gerne arbejde på at få ændret. Med personlig erfaring og en solid baggrund i det private erhvervsliv, så har jeg en bedre forudsætning for dette.
Der er også en del penge at spare på området, hvis man fik mindsket antal fejl, for den tid det tager at rette dem, koster også.
Vi skal gøre det rigtigt for vores borgere ud fra god moral, og ikke kun ud fra hvad jurister og styrelser påbyder os at gøre. Vi skal have et jobcenter i øjenhøjde med borgerne.