Danskere bliver i stigende grad udsat for sikkerhedstrusler på smartphones og tablets, viser en ny rundspørge fra Samsung. På trods af stigende trussel fra hackerne, er danskerne ikke mere opmærksomme på mobilsikkerhed.
Foto: Hackere slår i stigende grad til på mobile enheder. Det viser en ny rundspørge udarbejdet af YouGov på vegne af Samsung i januar/februar 2024.
Her svarer hver femte dansker (20 %), at de har været udsat for sikkerhedstrusler eller angreb på deres smartphone/tablet enten én eller flere gange. Det svarer til, at mere end 962.000 danskere har været udsat for sikkerhedsbrud på mobile enheder. Otte procent af danskerne har prøvet det flere gange, og det svarer til mere end 385.000 danskere[1].
Kigger man to år tilbage, hvor Samsung stillede danskerne samme spørgsmål, oplever flere i dag at have været udsat for sikkerhedstrusler. Helt konkret er der sket en stigning på fem procentpoint siden samme måling i 2022.
Vi frygter tab af økonomiske eller personlige data mest
Selvom risikoen for at blive ramt er stor, er danskerne ikke bekymrede. Når de bliver spurgt til, hvor sikre de er på ikke at blive udsat for hackerangreb eller trusler, føler mere end halvdelen (53 %) sig enten helt eller rimelig sikker.
De danskere, der har oplevet sikkerhedstrusler flere gange, føler sig generelt mere usikre på, om det kan ske igen. Derimod er dem, der aldrig har været udsat for hackerangreb, overvejende sikre på, at de ikke er i risikozonen.
”Tallene taler for sig selv og understreger, at flere danskere bliver udsat for mobile trusler, men at mange stadig ikke bekymrer sig om deres mobile sikkerhed. Det tyder på, at de enten ikke kender til omfanget af problemet eller ikke tager truslen alvorligt nok,” fortæller Claus Holm, landechef for Samsung Danmark.
Når danskerne bliver bedt om at tage stilling til konkrete sikkerhedsbrister, er de mest bekymrede for at miste økonomiske- og personlige data til hackere. 44 procent er mest bekymrede over at miste økonomiske data som fx penge eller kreditkortoplysninger, og mere end hver tredje (36 %) frygter at miste persondata som fx CPR-nummer, sundhedsoplysninger og private billeder eller videoer.
Også frygten for tab af familie og venners data, eller at nogen udgiver sig for at være en selv på sociale medier fylder. Kun 1 procent af de adspurgte er bekymrede for at miste arbejdsgiverdata.
Passwords kan være danskernes akilleshæl
Forklaringen på de øgede sikkerhedstrusler er ikke entydige. Ifølge Claus Holm handler er en del af forklaringen om, at hackerne har ændret fokus og slår hyppigere til. På samme tid peger pilen tilbage på os selv:
”Gode passwords er typisk ikke nemme at huske, fordi de er lange og skal være mere eller mindre tilfældige, så de er sværest at gennemskue. Jeg ved, at mange eksempelvis gemmer deres passwords i en note på telefonen eller genbruger de samme to-tre passwords. Og derfor tror jeg, at passwords godt kunne være danskernes akilleshæl,” fortæller han.
Tidligere indsigter fra Samsung peger på, at særligt unge mennesker genbruger passwords på tværs af platforme.[2] Derfor er hans råd til danskerne, at vi skal variere vores passwords og undgå at genbruge.
Checklisten for god mobilsikkerhed
Der er gode råd at hente til dem, der endnu ikke har gjort noget for at sikre deres mobiler. Claus Holm deler sin personlige checkliste for god mobilsikkerhed – hvis du kan svare ja til de fleste, er du hjulpet godt på vej.
1. Har du opdateret dit mobile operativsystem? Det sikrer, at du har adgang til de nyeste sikkerhedsfunktioner, der har til formål at beskytte bedst mod mulige angreb.
2. Er dine passwords stærke nok? Gennemgå alle dine passwords for gengangere med fokus på at øge kompleksiteten. Undgå talkombinationer som 12345, årstider, fødselsdatoer og personnavne.
3. Har du multifaktorgodkendelse? Supplér dit login med mindst én sikkerhedskode mere – fx biometrisk login (fx fingeraftryk) eller lignende.
4. Dobbelttjekker du kilder? Kontakt altid bank eller myndigheder gennem officielle kanaler, hvis du modtager henvendelser, for at sikre ægtheden.
5. Har du slettet vigtige data fra din mobil, hvis den er forsvundet? Slet altid personlig information, billeder og vigtige dokumenter fra din enhed, så de ikke havner i de forkerte hænder. Hvis du slår funktionen ’enhedskryptering’ til, som tilbydes på flere nye smartphones, gør du det sværere for uvedkommende at tilgå din data.
6. Er Bluetooth slået fra, når du ikke bruger det? En aktiv bluetooth-forbindelse kan give adgang til og overføre privat data. Undgå tilknytning til enheder, som du ikke kender eller selv ejer.
7. Husker du at slette åbne, trådløse netværk? Hvis du fra tid til anden benytter et åbent, trådløst netværk, kan du ikke vide dig sikker på ophavet, eller om netværket er sat op til at overvåge brugerne. Derfor skal de slettes efter brug.
8. Har du uautoriserede apps? Installér kun apps fra officielle app-udbydere, da uofficielle kanaler kan indeholde apps med malware, overvågningsfunktioner og lignende.
9. Har du en back up? Husk at sikkerhedskopiere, så du kan gendanne billeder, filer og info på en ny enhed, hvis din mobil eller tablet bliver stjålet eller går i stykker.
10. Har du styr på arbejde og privatliv? Mange bruger samme smartphone i arbejdsregi og i privaten, derfor kan der være både personfølsom og forretningskritisk information på enheden. Husk derfor back up og vær ekstra opmærksom på atypiske henvendelser, som kan være snyd.
Om rundspørgen 2024
Data er indsamlet af YouGov på vegne af Samsung. Indsamlingen af data er foretaget gennem 1.009 webinterviews med nationalt repræsentative stikprøver af befolkningen i alderen i 18-55+ år i Danmark. Rundspørgen er gennemført i perioden 30. januar – 6. februar 2024.
Om rundspørgen 2022
Data indsamles af Norstat på vegne af Samsung. Indsamlingen af data blev foretaget gennem 1.010 webinterviews med nationalt repræsentative stikprøver af befolkningen i alderen 18 til 99 år i Danmark. Rundspørgen er gennemført i perioden 15.–26. januar 2022.
[1] Beregnet ud fra indbyggertal i Danmark af danskerne over 18 år, 2024M01, Danmarks Statistisk.
[2] https://news.samsung.com/global/40-of-gen-zers-use-the-same-password-across-multiple-accounts-and-honestly-were-concerned