Intensiv eksamensforberedelse på skemaet i 14 dage

Koncentrationen og ikke mindst viljen fylder lokalerne på Ungdomsskolen Varde disse uger.

Her er 10 elever samlet fra 9. årgang på tværs af 5 folkeskoler i kommunen. Tilfælles har de, at de ønsker at være bedre rustet til at gå til eksamen til sommer.

Da vi besøger ”eksamensklassen”, er det Jesper Hartvigsen, der står for den primære undervisning.

– I denne uge gælder det matematik. Med fuld fokus på matematikeksamen. Nogle elever kan have vanskeligt ved at gå til eksamen, og svært ved opgaverne, og det er det, vi koncentrerer os om at finde løsningsmodeller til her, forklarer Jesper.

Helt grundlæggende er kurset et skridt på vejen til at eleverne kan yde en ekstra indsats og føle sig mere motiverede, og som en af eleverne siger:

”Her er vi alle i samme båd – vi vil de samme mål.”

– For mig som underviser er det også vigtigt at fortælle den enkelte elev, at de skal bestræbe sig på at gøre deres bedste – for så har de gjort det, de kan.

Eleverne bliver guidet i ”hjælp – til selvhjælp” igennem forskellige opgaver og eksempler.

Udover målrettet undervisning er eleverne også igennem forløb med mindfulness. En gang på begge forløb medbringer deltagerne en pude og tæppe, og gennem mindfulness kan de finde en indre ro, der også kan hjælpe dem i processen.

Det handler om teknikker

I denne uge er det dansk, der er på skemaet, såvel skriftlig som mundtlig eksamen. Og her er ligeledes fokus på teknikker, der skal hjælpe den enkelte elev til eksamen.

– Vi arbejder med processen under en eksamen, og her benytter vi både gennemgang af elevers tidligere opgaver, for at forstå selve den skriftlige eksamen, samt cases, hvor vi gennemgår en mundtlig eksamen, fortæller underviser René Steen Jensen.

Han har blandt andet sat en eksamen op, med en elev (ikke fra holdet) der skal til eksamen, som en slags rollespil.

– Vi gennemgår sammen i klassen, hvad der fungerer, samt hvad der kan gøres bedre, ud fra denne eksamen, og det giver et godt billede af, hvad der venter. Mange elever har ikke prøvet at være til eksamen på grund af Covid-19, så der er både teknikker og nervøsitet, der arbejdes med, forklarer René.

Det er anden gang, et sådan forløb kører, og de to lærere lægger ikke skjul på, at de glæder sig til at se, hvordan det går de enkelte elever.

– Ved sidste kursus kunne vi se rigtig fine resultater, og det håber vi naturligvis gentager sig. Viljen er der under alle omstændigheder fra elevernes side, slutter Jesper og René.

 

Citater:

”Jeg ville gerne lære noget nyt, så jeg kan blive bedre til eksamen.” – Ricards, Ølgod Skole.

”Det var en opfordring fra min lærer, og jeg er glad for, at jeg tog imod den.” Joachim, Blåvandshuk Skole.

”Vi har fået nogle gode tips, så jeg er ikke længere helt så nervøs.” Rosgin, Blåvandshuk Skole

 

”Jeg har en forventning om at blive dygtigere, og bedre til eksamen.” Mikkel, Lykkesgårdskolen

”Kurset har hjulpet meget på min nervøsitet for eksamen.” Lærke, Blåvandshuk Skole

”Det er spændende med de metoder, vi lærer, dem kan jeg helt sikkert bruge.” Lasse, Blåbjerg Skole