Inden længe vrimler nyudklækkede konfirmander ud af kirkerne på vej hjem til fest og gaver. Er du en af dem, der køber gaverne på nettet, er der især tre ting, du skal være opmærksom på, hvis du ikke vil risikere at skuffe konfirmanden.
Mange danskerne fylder i denne tid den digitale indkøbskurv med konfirmationsgaver i stakkevis. Men har du ikke helt tjek på de mest gængse regler, kan du ende med at give konfirmanden en dum start på voksenlivet med gaver, der ikke kan byttes. e-mærket, den danske certificeringsordning for sikker og gennemsigtig e-handel, giver dig tre gode råd til købet af konfirmationsgaver på nettet.
– Først og fremmest skal man være opmærksom på, hvilke muligheder der er for at bytte eller fortryde varen. Gør man ikke det, risikerer man at give en gave, der ikke kan byttes, fordi fortrydelsesfristen er udløbet, forklarer Camilla Engel Post, der er chefjurist hos e-mærket.
Når man shopper på nettet, har man 14 dages fortrydelsesfrist på de fleste varer. Men har man købt gaven i god tid før konfirmationen, kan der let opstå bytteproblemer, fordi de 14 dage er overskredet. For at undgå den situation anbefaler chefjuristen, at man kontakter webshoppen og forsøger at få lavet en aftale om at forlænge fortrydelsesfristen.
Fald ikke for fup
Da mange konfirmander ønsker sig dyre gaver, kan det være fristende at købe mærkevaretasken, eller de nyeste Nike sneakers så billigt som muligt. Men tjekker man ikke webshoppen, kan den billigste pris hurtigt blive den dyreste.
– De fleste fupbutikker ”sælger” kendte mærkevarer langt billigere, end hvad de koster andre steder. Derfor er det altid godt med lidt sund skepsis overfor prisen. Lyder den for god til at være sand, er den det i mange tilfælde også, siger Camilla Engel Post.
Andre typiske kendetegn på fupbutikker er mangelfulde kontaktoplysninger som cvr-nummer, dårligt og maskinoversat sprog eller webadresser, som hedder noget helt andet, end det de sælger.
Tjek altid gaven
Når du modtager gaven med posten, er det altid en god idé at åbne pakken for at tjekke, at det er den rigtige vare, og at den ikke er gået i stykker. Er der fejl, skal du hurtigst muligt gøre webshoppen opmærksom på det.
– Du står bedre som forbruger, hvis du hurtigst muligt gør opmærksom på fx. transportskader. Derfor er det bedre, at du åbner pakken med det samme i stedet for at lade dage og uger gå, og først kigge på gaven, når du vil pakke den ind dagen før konfirmationen, afslutter Camilla Engel Post.
Hvis du ikke åbner den, kan du risikere ikke at få erstattet en transportskade, fordi skaden lige så vel kan være sket i den tid, gaven har været i din varetægt, som det kan være sket under transporten fra webshoppen til dig.
Om e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.200 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.