KV17 / Læserbrev, indesendt af: AC Hoxcer Nielsen, Bakkevej 26, Varde, Byrådskandidat for Socialdemokratiet i Varde Kommune
Varde Kommune har de højeste dagtilbudstakster i vores område, sammenlignet med nabokommunerne. Kommunerne har pligt til selv at afholde udgiften på 75 % af driftsomkostningerne og må maksimalt opkræve 25 % i egenbetaling. Dette vælger man i Varde Kommune, at udnytte til fulde. Hvis man som kommune ønsker en øget bosætning, skal man kunne tilbyde et mere end acceptabelt serviceniveau og egenbetaling. En familie med 3 børn i alderen 2-7 år har lige nu en egenbetaling på omkring 5500 kr. pr. måned, modsat har Fanø Kommune en egenbetaling 3250 kr. Det virker måske ikke som en stor forskel for nogen. Men for børnefamilierne kan dette beløb betyde, at økonomien hænger bedre sammen. Er det ikke et mindre økonomisk offer at give fra kommunen?
Der har været en del debat omkring minimumsnormeringer i dagtilbud, herunder vuggestue, børnehave og SFO. Som jeg ser det, vil en vedtagelse af en minimumsnormering være den laveste bar, som kommunen vil have som rettesnor i en tildeling.
Jeg mener i stedet, at man skal kigge på de enkelte institutioner og den opgave som institutionen skal løfte. Ikke alle børn er ens og har forskellige behov. Det er kommunens opgave, at sikre barnets trivsel, udvikling og læring – og derfor ser jeg ikke en minimumsnormering som en løsning. I stedet mener jeg, at forvaltningen skal være i dialog med de enkelte institutioner omkring normeringen, hvor institutionerne får midler, herunder personale, til at kunne løfte det pædagogiske arbejde med børnene.
Som mor, har jeg oplevet hvordan læringsværktøjer, eks. Fra ”Intention Til Handling” tager meget af tiden i dagligdagen i børnehaven. Spørgsmålet er, om kvaliteten af det pædagogiske arbejde er forbedret med disse modeller, eller om det er oplevet som endnu en opgave, der tager tid væk fra børnene og i stedet bruges på dokumentation?
Jeg mener, at pædagogerne skal have en handlefrihed i deres arbejde og bruge de pædagogiske metoder, som de finder relevante i deres arbejde med vores børn.