Du står ved kølemontren i din dagligvarebutik, åbner lågen og rækker ud efter en mælk. Så kigger du på holdbarhedsdatoen og tænker ”måske den bagerste i rækken lige kan holde sig et par dage mere”, og det kan den som regel. Det er en indkøbsvane som vi er mange, der har til fælles, men faktisk kan det give rigtig god mening at tage den forreste i stedet for den bagerste.
Og nu har kampagnen altså fundet vej til Kvickly Varde – »Tag den forreste«, lyder opfordringen på plakater monteret på brødhylden og mælkekøleren i din lokale Kvickly.
– Det er en vanesag, og vi skal alle ’vænne om’, så at sige, lyder det fra varehuschef Simon Eriksen, der tilføjer: Hvis mælken og brødet bliver solgt i den rigtige rækkefølge, mindsker det mængden af mad, butikken skal smide ud. Det handler helt grundlæggende om at mindske madspild og tænke på klimaet. Og hvis man for eksempel skal bruge den bøtte creme fraiche, man har fundet i køledisken, samme dag, så er det jo ikke så vigtigt, om der er 10 eller 15 dages holdbarhed endnu.
Madspild er både etisk og klimamæssigt et voldsomt problem for fødevarebranchen – og kloden. Ved at reducere madspildet kan Jordens atmosfære blive skånet for op mod ti procent af den globale CO2-udning.
– Vi lever i en tid, hvor tiltag som disse er nødvendige, og vi må alle bidrage. Og for os som dagligvarebutik er det naturligt at sætte fokus på netop madspild. Vi har længe været meget opmærksomme på det, og især det her med madspild har vi øjnene rettet mod dagligt, forklarer Simon.
– Det brød, der er tilbage, når vi lukker om aftenen, bliver anvendt til dyremad lokalt, blot for at nævne et eksempel.
VIDSTE DU AT: Hvis du køber fødevarer med datomærkerne ”mindst holdbar til,” ”bedst før” eller ”ofte god efter,” så er der ingen grund til automatisk at smide varerne ud, når datoen overskrides. Datoerne er nemlig vejledende, så hvis maden lugter og smager fint, kan den sagtens spises. Det er blandt andet gældende for Mælk, æg, krydderier, mad på dåse, pasta og sukker.