Medierådet: Sådan bliver digitale spil etisk forsvarlige

Medierådet for Børn og Unge lancerer etiske retningslinjer, som digitale spiltjenester skal overholde, hvis de vil tage ordentligt hensyn til børns rettigheder.

Det er ikke kun de såkaldte “sociale medier”, der har store mangler, når det kommer til børnebeskyttelse. Datahøst, fastholdelsesmekanismer og ikke-alderssvarende indhold findes i høj grad også i digitale spil.

Derfor udgiver Medierådet for Børn og Unge nu et sæt etiske retningslinjer, der er rettet direkte mod digitale spiltjenester.
Medierådets etiske retningslinjer for digitale spiltjenester indeholder en række principper for design, drift og brugerflade og har til formål at sætte børns rettigheder og sikkerhed i centrum hos digitale spiltjenester, som anvendes af børn.

“Børn og unge har ret til deltagelse. Men ordentlig beskyttelse af børns rettigheder er en åbenlys forudsætning. Det skal være sikkert at deltage i den digitale arena. Og der er i den grad behov for bedre børnebeskyttelse på digitale spiltjenester. For vi ved, at børn og unge i høj grad bruger digitale spil, som lige nu ikke beskytter dem mod uetiske forretningsmodeller som fastholdelsesmekanismer, datahøst, in-game purchases og indhold, som ikke er for børn. Nu fremsætter vi en række retningslinjer, som spilaktører skal overholde, hvis de vil være etisk forsvarlige og beskytte de børn, der er på deres tjenester. Forhåbentligt kan det også være en inspiration til bedre lovgivning og håndhævelse,” siger Medierådet for Børn og Unges forperson, Miriam Michaelsen.
De nye retningslinjer fungerer som et kodeks for spilbranchen, men retningslinjerne skal også udbrede viden i samfundet om børns rettigheder i digitale miljøer og understøtte handling og regulering, hvis de brydes.

Retningslinjerne er udviklet i dialog med relevante aktører på området, blandt andre Anne Mette Thorhauge, ph.d. og lektor på Københavns Universitets Center for Tracking and Society.
“Børn og unges ret til medbestemmelse og deltagelse bliver fastslået i FN’s Børnekonvention og tillægget om digitale rettigheder. Det bør være udgangspunktet for vores samtale om digitale platforme. Men børn og unge kan ikke nødvendigvis gennemskue de forretningsmodeller, der driver digitale platforme, herunder gaming. Her skal industrien give børn og unge samme beskyttelse, som de har andre steder i samfundet. Retningslinjerne præciserer, hvad det vil sige i praksis. De kan både ses som en rettesnor for industrien og som en oplysning til børn og unge om deres digitale rettigheder,” siger Anne Mette Thorhauge.
De nye etiske retningslinjer for spiltjenester bygger videre på Medierådet for Børn og Unges etiske retningslinjer for digitale tjenester (herunder såkaldte “sociale medier”), som blev lanceret i november 2023.

De etiske retningslinjer tager afsæt i eksisterende konventioner, deriblandt FN’s Børnekonvention.
Læs mere om de etiske retningslinjer for digitale spiltjenester på digitaletik.dk.