Mere nedbør på vej: Sådan kører du sikkert i voldsomt regnvejr

Efteråret byder traditionelt på heftige regnbyger, og ifølge DMI skal vi forvente endnu mere af den slags vejr i fremtiden. Her får du nogle råd til, hvordan du skal agere som bilist i voldsomt regnvejr

Sommeren 2024 har været vådere end normalt. Der faldt intet mindre end 295,6 millimeter regnvand fra juni til august. Sommeren slår derfor rekord som den sjette vådeste sommer i målehistorien. Og det er kun en forsmag på det vejr, vi kan forvente mere af i fremtiden.
Ifølge DMI vil vi i Danmark komme til at opleve flere skybrud og kraftige regnhændelser, som vi ellers forbinder med mere eksotiske breddegrader. I efterårsmånederne stiger nedbørsmængden sammen med risikoen for voldsomt regnvejr, hvor der kommer meget vand på kort tid. De nye vejrfænomener stiller særlige krav til vores evner i trafikken.

Sænk farten
Når kørselsforhold ændrer sig på så kort tid – nogle gange på få sekunder, for eksempel på grund af et skybrud – er der risiko for, at du som bilist mister orienteringen. Og med uvejret følger også andre faktorer, der forværrer sikkerheden.
”Det kan være akvaplaning, hvor bilen simpelthen mister vejgreb på grund af store mængder vand på kørebanen. Bilens bremser reagerer ikke så hurtigt, som de normalt gør, fordi bremseevnen er væsentligt nedsat grundet manglende vejgreb. Disse faktorer betyder tilsammen, at man selvfølgelig bør sænke farten betragteligt i tilfælde af voldsom regn,” siger Christian Jensen, Market Technical Engineer hos Bridgestone.
”Især de tunge biler, herunder mange elbilstyper, skal være opmærksomme på akvaplaning. Elbiler er som tommelfingerregel mindst 250-300 kilo tungere end benzin- og dieselbiler på grund af batteriet. Derfor er sæsonkorrekte dæk nærmest endnu vigtigere på el- og hybridbiler,” supplerer Rasmus Boserup, kommunikationschef i energiselskabet OK.

Bevar roen
Hvis uheldet er ude, og bilen akvaplaner, er det vigtigt, at du bevarer roen, selvom du måske kan have lyst til at bremse hårdt. Det er også vigtigt, at du ikke forsøger at undvige store vandpytter ved at dreje voldsomt.
”Det kan forværre situationen. I stedet tager du farten af ved at løfte foden fra speederen og samtidigt holde kørselsretningen, indtil du igen har vejgreb. Det kræver dog, at mønsterdybden på bilens dæk er tilstrækkelig. Anbefalingen er en mønsterdybde på tre millimeter,” uddyber Christian Jensen.
De tre vigtigste råd til kørsel i voldsomt regnvejr
• Kør langsommere – brems forsigtigt ned
• Tænd lyset på bilen – husk baglygterne og brug eventuelt tågelygterne, hvis sigtbarheden er dårlig
• Hold afstand – mere end normalt og undgå at bruge fartpilot

Kilde OK, DMI og Bridgestone