Kunst i Varde: I værket ”Granaten i Hjertet” har billedhugger Laila Westergaard arbejdet med syndefaldet som tema. I granitskulpturerne gør hun granaten til et symbol for synden, for den destruktive kraft, der af og til driver os mennesker ud over kanten, og de destruktive objekter den inspirerer os til at frembringe.
Kunstnerens tese er, at der i ethvert menneske gemmer sig kimen til en granat og spørgsmålet er så, hvordan vi undgår at denne lille granat i hjertet vokser, forstener, detonerer og spreder ødelæggelse.
“Forskellige magthavere har gennem tiden misbrugt syndsbegrebet til at undertrykke mennesker. I en kirkelig kontekst har syndsbevidstheden i perioder påvirket den menneskelige sjæl så destruktivt, at livsdueligheden har lidt skade. Måden syndsbegrebet er blevet fortolket og udlevet, har skygget for den mulighed, at syndsbevidstheden kunne spille en konstruktiv rolle I vores liv.
Møder man mennesker, der har svært ved kirken og troen i dag, er det ofte ideen om synden, der tages afstand til – en vrede og en angst for at skulle undertrykkes af tanken om at være en synder. For er vi da ikke gode nok som vi er? Skal vi ikke frit udfolde os som mennesker, glæde os over livet og følge vore drifter og ønsker?” skriver Laila Westergaard.
Skulpturgruppen ”Granaten i Hjertet” består af det mere eller mindre spiste æble og håndgranaten, der er inkorporeret i hjertet i flere stadier.
Det hårde møder det bløde, men det er også som om at hjertets form kan bære og håndtere granaten på en værdig måde. Den vover at være til på trods, at lade sig se.
Er det i virkeligheden det, der er kristendommens største og stærkeste budskab? At vi bliver set og elsket som dem vi er, og at vi kan være til i glæde over den erkendelse.
Værket er skænket af EDC Poul Erik Bech Fonden.