Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at der er sat ny rekord for laveste hastighed på motorvejene.
Der bliver fortsat kørt med løftet speederfod på de danske motorveje. Foto: Vejdirektoratet
Danskerne er blevet mere tilbageholdende med at sætte foden på speederen, når de kører på motorvej.
Nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at den gennemsnitlige hastighed på motorvejene fortsætter med at falde, og at der for andet år i træk er sat ny rekord. Vejdirektoratet har ikke registreret en lavere gennemsnitsfart på motorvejene, siden man begyndte at opgøre hastigheden på forskellige vejkategorier tilbage i 2002.
”Det er en smule overraskende, at hastigheden fortsætter med falde, når man tænker på, at det var inflationen og de stigende brændstofpriser, som satte gang i denne strømning. Mange sænkede farten for, at brændstoffet skulle række længere, men efterfølgende har samfundsøkonomien været i fremgang, og derfor kunne man tro, at der ville ske en stagnation. Men der bliver fortsat kørt 2-3 km/t langsommere end i årene før inflationen, så måske har de gode sparevaner simpelthen bidt sig fast. Der er nemme penge at spare, og for samfundet er der gevinster at hente for miljø og trafiksikkerhed,” siger Niels Moltved, projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.
Så ”langsomt” kørte vi i 2023
Tallene viser, at der på motorveje med en hastighedsgrænse på 130 km/t er blevet kørt med en gennemsnitlig hastighed på 118,1 km/t, mens der på motorveje med en hastighedsgrænse på 110 km/t er blevet kørt med en gennemsnitlig hastighed på 110,7 km/t.
Det er en smule langsommere end året før, hvor der blev kørt med henholdsvis 118,5 og 111,6 km/t – og hvor den hidtidige bundrekord blev sat.
Hastighedsbarometret viser, at tendensen med at køre langsommere for alvor begyndte i februar 2022, da priserne på benzin og diesel tog et ordentligt nøk opad. Mange fandt ud af, at de kunne spare lidt brændstof, hvis de sænkede farten, og nu ser hastighederne ud til at have stabiliseret sig på et generelt lavere niveau end før inflationen.
Tidligere beregninger fra Vejdirektoratet viser, at mange pendlere forholdsvist nemt vil kunne spare flere hundrede kroner om måneden ved at sænke hastigheden på motorvejene – hvis de da kan leve med, at de dermed kommer et par minutter senere frem.
Mange parametre i spil
Når mange bilister vælger at sænke farten, så er det klart, at brændstofpriserne og de gældende hastighedsgrænser spiller en væsentlig rolle. Men der er også andre parametre. Det kan være trængsel, vejret, omfanget af dagslys og bilisternes økonomi. Det tager Vejdirektoratet højde for ved kun at sammenligne de samme strækninger på den samme tid af året og i perioder uden trængsel.
I 2023 var der rekordmange nedbørsdage. Det er et eksempel på en parameter, som kan have fået os til at løfte foden lidt fra speederen. Vejdirektoratet kan dog ikke sige, hvor meget de store nedbørsmængder har påvirket hastighederne.
Endelig kan det stigende antal elbiler også have påvirket hastighederne i en nedadgående retning – for eksempel på grund af rækkeviddeangst.
Er du i øvrigt interesseret i gode råd til, hvordan du optimerer din brændstoføkonomi og kører længere på literen, så besøg Vejdirektoratets kampagne ”Spar penge på vejen” fra 2022. Den indeholder ti sparetips til bilister.