”Pigerne prioriteres også i drengeskolen”!
På Varde ny Specialskole er der altid stort fokus på trivslen for alle dens 240 elever. Netop for at fremme dette har skolen oprettet en Pigeklub, hvilket har vist sig at være en stor succes i en ellers lidt drengepræget skoleverden. I pigeklubben styrkes den Udvikling og dét Fællesskab, som er nogle af skolens grundværdier og der skabes et samspil, hvor pigerne lærer sig selv og egne grænser at kende. I pigeklubben lærer pigerne om deres styrker og svagheder og udvikler den selvopfattelse og den livsduelighed, som er så vigtig for at ruste dem til livet efter skolen.
Marianne Burgdorf, viceskoleleder:
”Ideen om en pigegruppe opstod fordi der var flere oplevelser med piger, som var socialt udfordrede enten fordi de var den eneste pige i klassen eller måske bare to. Det er ikke nyt, at fordelingen i specialundervisning er sådan, at der er en stor overvægt af drenge og få piger. Statistisk set betyder det, at andelen af drenge i specialundervisning er på 6,1 pct., mens pigernes andel ligger på blot 2,5 pct.
Det kaldte på noget opmærksomhed og tanken om at samle pigerne i en gruppe udelukkende for dem, opstod. Vi startede med at samle alle piger på mellemtrinnet, hvor der er 10 piger i alderen 9-13 år. Alle takkede ja til at deltage i projektet, så i april måned slog vi for første gang dørene op til nogle hyggelige timer i den nye pigeklub på Varde Ny specialskole, afd. Labyrinten.
Baggrunden for at iværksætte dette projekt er, at vi kontinuerligt skal arbejde med det pædagogiske læringsmiljø, og det skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og i dette tilfælde, være et rum, hvor man kan få lov til at spejle sig i andre piger, deres interesser og hobbyer, samt en mulighed for at skabe relationer til andre elever (piger) end dem i klassen.”
Pigerne mødes 3 timer hver onsdag i nogle af Labyrintens hyggelige loftslokaler på Tistrup Skole. Her kan pigerne blandt andet vælge kreative aktiviteter, dans, spillecafé, frisør, neglesalon og meget andet. Hver uge er der også gang i det lille tekøkken, hvor pigerne kan være med til at bage noget lækkert til eftermiddagshyggen, som altid er en fast afslutning på dagen.
”I starten var vi spændte på, hvordan pigerne ville agere, når de blev samlet fra vidt forskellige klasser og på tværs af afdelinger, men det er simpelthen gået over alt forventning, fortæller en af pigeklubbens faste personaler, Maria Hille-Lund. Pigerne er så søde og hjælpsomme overfor hinanden. De vælger hinanden på kryds og tværs og mange nye venskaber er opstået. Der bliver grint og hygget og der har faktisk slet ingen konflikter været. Pigerne finder en ro i dét at kunne være sammen på deres helt egne præmisser, alene – uden drenge, og det nye ”pigefællesskab” kan også mærkes i andre sammenhænge, når klasserne er sammen på tværs. ”
For at pigeklubben kan lykkes, har det først og fremmest været vigtigt, at den er et tilbud, da det er vigtigt for motivationen, at det er lystbetonet. Der er så mange andre kravsituationer i pigernes hverdag, så deltagelse i pigeklubben er ikke et krav. Det er dog meget sjældent at pigerne vælger klubben fra. Et andet vigtigt element er, at der altid er faste personaler til stede, for pigerne har brug for den relation og den tryghed det giver, når der er kendte voksne. Det har også været vigtigt med en kendt struktur, så hver onsdag er programmet bygget op på samme måde, hvor vi starter ved fællesbordet med en snak og en runde, hvor pigerne kan vælge aktiviteter.
”Vi var også meget spændte på, om interessen ville vare ved, når nyhedsværdien havde lagt sig, men det er simpelthen lige modsat. Pigeklubben er blevet ugens højdepunkt for pigerne. De har taget så godt imod det og de glæder sig hver uge til, at det bliver onsdag. Det har også vist sig at være rigtig vigtigt, at klubdagen lå midt på ugen, som et pusterum og et lille break fra de krav og de skal-opgaver, der nu engang er en del af skoletiden. Det har haft god effekt, at de fysisk skifter lokale for at gå i klub, til nogle mere roligere omgivelser og som en tydelig overgang fra skole til klubtid. Det har stor betydning, at klubben er et fælles sted, hvor alle hører til og de ikke er ”gæster” i andres klasseværelser, den tilhørsfølelse er med til at skabe en god og tryg stemning, fortæller Maria.”
Marianne Burgdorf, viceskoleleder:
”Pigegruppen er et sted, hvor nærvær, øjenhøjde og flow udgør fundamentet for samværet. Her kan pigerne gennem egne initiativer og planlagte aktiviteter får mulighed for at være udforskende, udfordre egne grænser, udvikle relationer. Her er pædagogerne altid er klar til at tage del i pigernes oplevelser og støtte, når der bliver behov for støtte, men i høj grad også giver pigerne plads til at danne egne erfaringer. De voksne er toneangivende og rollemodeller.
Det har heldigvis vist sig at projektet har udviklet sig til en succes, som vi tænker vi skal arbejde videre med og udvikle på i løbet af det næste skoleår.”
Udover aktiviteterne i klublokalerne, har pigeklubben også været på ture ud af huset, blandt ved Ny Sø, på Marbækgård og i Svømmestadion Danmark. Formålet med disse ture er først og fremmest at give pigerne nogle fælles oplevelser og at styrke fællesskabet. Samtidig er turene også med til at udvikle deres sociale færdigheder, da der ligger en vigtig læring i dét at kunne begå sig i andre sammenhænge end de kendte rammer på skolen. Når pigerne flytter ind på deres nye skole i Varde midtby, åbner det op for en lang række muligheder for aktiviteter og nye ture i nærmiljøet, så der venter helt sikkert pigerne mange gode oplevelser i pigeklubben fremover.