Specialskolen har endelig fået sit helt eget logo, en historisk begivenhed for den nye skole. Logoet har været længe undervejs, da der i processen har været mange overvejelser og idéer. Der har især været lagt stor vægt på, at logoet netop symboliserer skolens visioner og særlige kendetegn. Foto: Ronni Geer Brandt foran et af sine kunstværker, som til dagligt skaber liv og atmosfære i skolens udskolings afdeling.
Skolens PR koordinator, Lise Poulsen:
”Vi vidste fra starten, at vi ikke ønskede sådan et grafisk og strømlinet design, og derfor har vi selv designet logoet, så det kunne være så kendetegnende og personligt som muligt. Det skulle ikke bare være et billede, men et dynamisk logo som kan interagere med eleverne og tilpasse sig forskellige situationer fx ved at skifte remedier, tøj, kulisser eller via talebobler. Det skulle vigtigst af alt indfange skolens ånd, appellere til børnene og have et klart budskab om, hvem vi er.
Efter idégenereringsfasen i et lille udvalg, gik selve udarbejdelsesprocessen i gang, og her var vi så heldige at have et kreativt talent blandt egne rækker. Vi er super tilfredse med resultatet, men samtidig er vi forhåbentlig slet ikke færdige. Det kommer helt sikkert nye idéer hen ad vejen, som vil skabe en dynamik og medvirke til, at Max vokser op og udvikler sig i takt med skolen.”
Logoet er tegnet af en af skolens egne dygtige medarbejdere, Ronni Geer Brandt.
Ronni er pædagog på skolen og lidt af et multikunstner. Udover pædagogfaget, er han også uddannet mekaniker og har en stor forkærlighed for veteranknallerter. Og så har han en stor passion og et særligt medfødt talent for at male, særligt kæmpemalerier med små finurlige og skæve detaljer. På skolen hænger eksempler på Ronni´s talent og han elsker at inddrage eleverne i det kreative univers.
Ronni lavede i startfasen en masse skitser, som blev justeret i samarbejde med udvalget og en grafiker, en proces hvor der blev eksperimenteret med vinkler, farver og alle de funktioner, som logodrengen skulle have.
Navnet til logodrengen blev fundet ved at inddrage eleverne i processen. Der blev afholdt en navnekonkurrence, hvor klasserne kunne indlevere deres forslag og supplere med fine begrundelser. Ud fra alle de indkomne forslag, valgte koordinatorgruppen vindernavnet Max.
Klassen bag forslaget skrev bl.a. at Max er udledt af Maximus, hvilket betyder ”den store” og det får dem til at tænke på en, som er hjælpsom og en god ven. Max er let at stave og så kan man være max-klar, hvilket de er i 4.X.