Specialbørn har OGSÅ superkræfter

Læserbrev sendt fra Lars Teglgaard (V) Formand for Børn og Læringsudvalget.

 

En specialskole kan og skal ikke drives som en traditionel folkeskole. Specialbørn har unikke behov, og det er vigtigt, at vi tilpasser vores tilgang til deres særlige superkræfter og bruger dem, og ikke kører en ensrettet undervisning.

Vi skal forsætte med at lytte til vores børn. Hvad definerer en god dag for dem?

Vi skal turde spørge og virkelig lytte til deres svar.

Det er kun ved at forstå deres behov og styrker, at vi kan skabe et miljø, hvor de kan trives og vokse.

Vi er endnu ikke i mål. Selvom Børn og Læringsudvalget er på vej, er der stadig meget at gøre. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter dialogen og arbejder sammen om at finde løsninger.

Det er kun ved at samarbejde og lytte til hinanden, at vi kan sikre, at alle børn får den støtte og de ressourcer, de har brug for, for at udfolde deres fulde potentiale.

Vi skal se nærmere på arbejdsmiljøet på specialskolerne og sikre, at det er i orden, hvordan håndterer de f.eks. en krisesituation?. Det er afgørende for både elevernes og personalets trivsel.

Børn og Læringsudvalget skal fortsætte med at have specialskolen på dagsordenen ved hvert møde og være i tæt dialog med både chefer og ledere på området. Vi vil gerne endnu tættere på og derfor har vi også drøftet et tættere samarbejde med skolebestyrelsen.

Vi skal have visioner på vores børns vegne, det fortjener de.