Vardes nye specialskole bliver en skole, hvor Livsduelighed og Læring for livet sættes i fokus. Til dette formål har man nu ansat kommunens allerførste Pædagogiske pedel.
Efter sommerferien skifter Søren Madsen jobbet som klassepædagog ud, til fordel for en helt nyskabt stilling som Pædagogisk Pedel for hele den nye specialskole og dens 240 elever.
Søren Madsen har været ansat ved Varde kommune som specialpædagog i 27 år og han brænder for sit fag, så arbejdet er bestemt ikke ukendt for ham, men titlen er ny, og den er som skabt for ham. Søren ser kæmpe muligheder i den nye stilling og i de nye læringsrammer, hvor han nu bliver ansat på fuld tid, til at gøre det han netop er allerbedst til. Søren har nemlig altid praktiseret at styrke elevernes læring og alsidige udvikling gennem praktiske aktiviteter, for på den måde at forberede dem til livet efter skolen.
Marie Kring, skoleleder: ”Det er et af specialskolens vigtigste mål at eleverne bliver livsduelige og efter deres skoleforløb i stand til og motiveret for at få et arbejde, og det er netop i denne proces, at Søren som Pædagogisk pedel, får en meget vigtig rolle!”
”Det bliver Sørens opgave at lave de gode individuelle aftaler for eleverne både internt på skolen, men også med eventuelle virksomheder i lokalområdet. Det er en vigtig del af Specialskolens inklusionsforståelse, at eleverne skal forberedes til at kunne indgå i samfundet.”
Som pædagogisk pedel skal Søren være tovholder for et helt nyt koncept med Elevjobs på Varde Ny Specialskole, men selvom konceptet er nyt, har det dog været afprøvet i det små i dette skoleår, og med stor succes.
Tanken bag konceptet med de nye elevjobs er at skabe mere fleksible og individuelle rammer, hvor eleverne både tilegner sig faglig viden og tekniske færdigheder, men også træner nogle almene færdigheder, som det at kunne overholde aftaler, have pligter og tage ansvar, alt sammen færdigheder der styrker eleverne, når de senere i livet skal varetage et fritidsjob eller et erhvervsjob.
Eleverne elsker det og der er rift om at ordne cyklerne, hjælpe med sækkevognen eller tilse legeredskaber og hvad der nu ellers står på Sørens ”To Do liste”, som aldrig løber tør for projekter, men altid kun rummer projekter hvor eleverne kan være med. For selvom han er praktisk anlagt, er han Pædagog med stort P, og det er først og fremmest målet om at styrke elevernes udvikling der driver værket, de praktiske opgaver er kun en metode for at nå dertil.
Marie Kring, skoleleder: ”Som pædagogisk pedel får Søren overblikket over skolens ”Jobbank”, som kan indeholde alt fra at hjælpe med at tømme postkasse til at sætte bøger op på biblioteket eller vedligeholde mooncars og cykler. De simple konkrete opgaver vil være målrettet de yngre børn, og de lidt mere kontinuerlige opgaver på skolen, kan varetages af de større elever, som en mulighed for at ”øve” sig på at varetage et ansvar, for på sigt at kunne varetage et fritidsjob eller komme i et længere praktikforløb i en virksomhed. Vi forestiller os også en lille ”løn” i form af f.eks. is til klassen eller en madbilet til kantinen om fredagen.”
Der er ingen tvivl om, at konceptet med elevjobs bliver en stor succes, og jobansøgninger fra ivrige elever er da også allerede begyndt at tikke ind på Sørens bord. Børnene elsker Sørens rolige natur og hans altid glade person. Der er altid tid til en snak og et godt grin sammen med Søren og der er tætte relationer med plads til sjov og ballade, men der er også koncentration og fokus, hver ting til sin tid, det er vigtigt, siger Søren.
Når man har et fælles tredje fx i form af en praktisk opgave, med højt til loftet og brede rammer, så er der tid til fordybelse og gode snakke, hvilket i den grad danner tætte bånd og skaber nogle helt unikke forudsætninger for læring og udvikling, fortæller Søren.
En af de elever som i flere år har været under Sørens vinge og hjulpet ham med små praktiske ad hoc opgaver gennem efterhånden mange år, er elev Niklas Anthonisen. Niklas har en autisme diagnose som gør, at han har et særligt behov for de tætte relationer og indimellem et lille break med en tryghedsperson.
Irene Anthonisen, mor til Niklas fortæller:
”Det pædagogiske pedelarbejde giver os en utrolig glad dreng hjem, som får succes med at løse opgaver selv og i samarbejde med Søren. 1 til 1 med Søren giver Niklas mod til at kaste sig ud i nye ting og som mor til Niklas, er det fantastisk at se hvordan Niklas bobler af glæde, når han kommer hjem og stolt fortæller om dagens projekter.
Søren er fantastisk til at møde Niklas på hans præmisser og til at få en masse sjove ting med ind over, når de arbejder sammen. Det er altid med masser af grin og store smil på, når de to går i gang.”
Marie Kring, skoleleder:
”Denne Praksisfaglige tilgang bliver en del af den nye specialskoles DNA og flere af elevernes timer bliver flyttet ud i værkstedsundervisning.”
”Vi er i øjeblikket i en proces med at planlægge og skabe rammerne for disse værksteder og også i denne proces spiller Søren en vigtig rolle, da han bliver bindeleddet mellem den specialpædagogiske tænkning og det fysiske læringsrum, så indretningen af værkstederne kommer til at understøtte den læring vi ønsker skal finde sted.
Læringen opnås gennem deltagelse i praksisfælleskabet, hvor der indgår leg, instruktion, træning, undervisning, kommunikation, skabelse og brug af hensigtsmæssige hjælpemidler og differentierede læremidler.”
Selvom stillingen formelt set først starter efter sommerferien, er Søren allerede tyvstartet, og har allerede været på første opgave i forbindelse med etableringen af den nye legeplads og alle udendørsfaciliteterne på skolen. Det er vigtigt, at man har øje for, hvad der giver mest mening for eleverne, så derfor har Søren været en del af denne proces, så de pædagogiske tanker der tænkes nu, skaber de allerbedste fysiske rammer, til størst mulig glæde for eleverne, når de flytter ind på deres nye skole.