På 20 år er der sket et kraftigt fald i antallet af spritulykker på vejene. Men i de sidste seks-syv år er udviklingen stagneret. I forbindelse med julefrokostsæsonen opfordrer Rådet for Sikker Trafik flere til at blande sig, når en beruset person vil køre (regionale ulykkestal).
Alkohol er stadig skyld i alvorlige ulykker på vejene hvert år (foto: Rådet for Sikker Trafik)
Skal du til julefrokost i den kommende tid, så aftal på forhånd, hvordan I kommer sikkert hjem. Og vil en person i selskabet alligevel køre efter at have drukket, så allier dig med andre i selskabet og bland jer.
Opfordringen kommer fra Rådet for Sikker Trafik her ved indgangen til julefrokostsæsonen. For selv om antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne personer i spritulykker på vejene er faldet kraftigt i de seneste 20 år, så er udviklingen stagneret de sidste seks-syv år, viser ulykkestal fra Vejdirektoratet.
– Der sker stadig alt for mange meningsløse ulykker på grund af alkohol i trafikken, som kunne have været forhindret. Skal du til julefrokost i den kommende tid, så planlæg på forhånd, hvordan du kommer sikkert hjem, og grib ind, hvis en person finder sine bilnøgler frem efter at have indtaget flere genstande, siger Morten Wehner, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Hårdere straffe og bedre kontrol
Gennem de sidste 20 år har kampagner gjort det mindre acceptabelt at køre spritkørsel og sat fokus på, at det er vigtigt at blande sig, hvis en person vil køre efter at have drukket.
Straffen for spritkørsel er også skærpet kraftigt, og det samme er reglerne for konfiskation af bilen efter spirituskørsel. Desuden har politiet fået bedre kontrolmuligheder, så de kan teste flere for spritkørsel i hver kontrolperiode, ligesom flere spritbilister med et alkoholmisbrug hjælpes i behandling, så de ikke kører spritkørsel igen og igen.
Og når man vil generhverve sit kørekort, skal man i dag gennemgå et kursus, hvor man lærer om risikoen ved at køre påvirket i trafikken. Det har alt sammen været med til at reducere antallet af ulykker med dræbte og tilskadekomne i spritulykker på vejene, vurderer Rådet for Sikker Trafik.
Men vi er ikke i mål endnu. For i omkring hver femte tilfælde, hvor en person bliver dræbt i trafikken, er der alkohol involveret. Og hvert år sigter politiet omkring 7.000 personer for spritkørsel.
– Spirituskørsel er uacceptabelt, og noget som et markant flertal af danskerne tager afstand fra. Men trods det er der fortsat nogle trafikanter, der ikke har forstået budskabet. Spirituskørsel kan have fatale følger, for den der sætter sig bag rattet eller de uskyldige, som bliver impliceret i et uheld, siger Christian Berthelsen, politiassistent i Rigspolitiets Koncernkommunikation, og fortsætter:
– Vi skal alle sammen hjælpe hinanden med at forhindre spirituskørsel, selv om det kan måske føles svært at overtale en anden til at lade bilen stå. Især hvis du ikke er sikker på, hvor meget han eller hun har drukket.
For at få antallet af spritulykker endnu længere ned har Rådet for Sikker Trafik sat gang i en flerårig indsats, der skal få flere unge til at lade være med at køre, når de har drukket.
De 17-24-årige bilister er valgt som en særlig målgruppe, da de oftere tager chancen og kører, selv om de er i tvivl om deres promille, sammenlignet med den øvrige del af befolkningen. Og det kan også ses i ulykkesstatikkerne, hvor bilister i alderen 17-24 år er årsag til cirka hver tredje dræbte eller alvorligt tilskadekomne i spritulykker i bil.
Fakta: Hvad sker der med kroppen, når du drikker alkohol, og hvad er straffen for at køre spritkørsel?
Regionale tal:
Dræbte i spritulykker per politikreds i perioden 2018-2022 (kilde: Vejdirektoratet):
• Nordjylland: 9
• Midt- og Vestjylland: 38
• Østjylland: 16
• Sydøstjylland: 10
• Syd- og Sønderjylland: 12
• Fyn: 24
• Sydsjælland og Lolland-Falster: 15
• Midt- og Vestsjælland: 10
• Københavns Vestegn: 3
• København 7
• Nordsjælland: 10
• Bornholm: 2
• I alt: 156