Det handler helt grundlæggende om, at få skabt en dialog omkring job og uddannelse efter 9. klasse.
Det er det, der er på dagsordenen, når lokale rollemodeller i Varde Kommune mødes med unge i 8. og 9. klasse i Varde Kommune.
Bag initiativet står Ungdomsskolen Varde, nærmere bestemt Jesper Hartvigsen, Hans Kjær og Marianne Haydan.
– Det er et projekt, der startede for 15 år siden, men Corona satte en brat stopper for arbejdet, men nu er vi ved at finde kernen igen, fortæller Hans Kjær. Inden Corona havde vi 60 – 65 besøg om året i hele Varde kommune. Det håber jeg, at vi får opbygget igen med det nye rollemodelkorps.
I dag er fire ud af fem unge rollemodeller mødt op til evalueringsmøde af de første klassebesøg.
– De unge, der er her i dag, har hver især en historie. De har oplevet, lært, og har erfaringer på den ene eller anden måde med uddannelse og job, som de med fordel kan dele med unge elever i 8.-9. klasse, forklarer Jesper Hartvigsen.
Mohamad Khalil går i 3. g og er rollemodel og fortæller: Jeg vil meget gerne være med til at bryde nogle tabuer og bekæmpe fordomme omkring flygtninge- og indvandrerdebatten. Når jeg er inde i en 8. klasse, så deler jeg gerne min historie. – Om hvordan det var at komme her til landet, hvilke udfordringer, jeg har stået overfor, og så er det vigtigt for mig at få formidlet, at der er så mange muligheder, som tilfældet er, for os unge mht uddannelsesvalg.
Mohamads lillesøster Brihan (2.g Varde Gymnasium) er også kommet med i korpset. Hun giver sin bror ret i vigtigheden i at få italesat de fordomme, der måtte være omkring det at være indvandrer – at være muslim og have en anden kultur med i bagagen.
– Vi lytter gerne til de elever, vi er ude og besøge, samtidig med at vi også bringer emner på banen – og det spænder bredt, smiler hun.
– Vores målgruppe er de elever, der i nærmeste fremtid skal vælge uddannelse. Det kan eksempelvis være en elev, der føler et pres hjemmefra om at tage en akademisk uddannelse, men hellere vil være håndværker. Så hjælper vi med at undersøge mulighederne, og i nogle tilfælde tager vi også møder med familie og lærere, fortæller Hans Kjær.
(Artikel fortsætter under foto)
Lærke Pekruhn går i 10 klasse. Hun er medlem af elevrådet og derudover elevrepræsentant i Ungdomsskolen: Det falder mig ganske naturligt at involvere mig, og kan jeg være med til at gøre en positiv forskel, så bliver jeg glad, fortæller Lærke.
– Når man går ind i et projekt som dette, så lærer man rigtig meget, ikke mindst om sig selv. Det er min egen person og mine erfaringer, jeg skal dele ud af, smiler hun.
Klassekammeraten Victor Aagaard Nielsen er ligeledes aktiv i elevrådet: Jeg vil gerne være med til at åbne op for det, der kan være svært at tale om, især for drenge, i den alder. Og når vi bliver delt op, så vi kun er drenge sammen i for eksempel en 8.klasse, så er stemningen bare anderledes, og jeg kan sætte gang i nogle gode emner, der skal vendes.
– Rollemodeller fra ungdomsuddannelserne kan også give et personligt indblik i ungdomsuddannelsernes hverdag samt muligheder for fremtidens valg. Sætte ord, følelser og ansigt på uddannelsesvalget. Der kan være den elev, der er meget i tvivl om, hvilken vej, han eller hun skal gå efter 9. klasse, og hvor der hersker en fordom om, at 10. klasse ikke er seriøs, så tager vi en snak om det. Man skal huske, det er store tanker for 14-15 årige at gå med, og derfor er det så godt, at der er blevet sat gang i rollemodelkorpset igen.
Besøg af rollemodeller kan være med til at introducere udskolingseleverne for ungdomsuddannelserne. Rollemodellernes ung-til-ung-formidling og deres personlige fortællinger kan give eleverne inspiration til deres uddannelsesvalg og være med til at nedbryde fordomme og forestillinger om de forskellige ungdomsuddannelser. Når eleverne møder andre unge, får de sat ansigt på de mange forskellige ungdomsuddannelser, og det bliver lettere for dem at mærke, hvilken uddannelse de kan identificere sig med.
– Når vi kommer til det nye skoleår – 2023/24, får alle 8.-9. klasser tilbud om at få besøg af to rollemodeller samt en koordinator. Vores indtryk er, at interessen herfor er stigende, og vi er ikke i tvivl om, at denne sæson har været en succes. Vi har fået meget flotte tilbagemeldinger, siger Hans Kjær, og opfordrer til, at man som lærer på sin skole tager kontakt il ungdomsskolen.
Det er omkostningsfrit for skolerne at få besøg af rollemodellerne.
Historien bag:
Rollemodelindsatsen startede i Integrationsministeriet, hvor ”Brug for alle unge” (BFAU) etablerede et korps af unge rollemodeller og et korps af forældrerollemodeller med etnisk minoritetsbaggrund til at gå i dialog med unge og forældre om uddannelse, job, fritid m.m. I begyndelsen bestod rollemodelkorpset af ét centralt korps, som dækkede hele landet, men med henblik på varig forankring blev indsatsen udvidet med lokale korps, ofte forankret i det lokale.
Kontakt Ungdomsskolen i Varde for yderligere information:
Hans Kjær
Mobil: 5093 4750