Varde Kommune overtog fra årsskiftet opgaven med inddrivelsen af ejendomsskatter. Det er side da lykkedes at indkræve mere end en million kroner. Tidligere tilfaldt opgaven SKAT.
Fejl og mangler ved EFI systemet
SKAT indførte i 2013 “Et fælles inddrivelsessystem” – bedre kendt som EFI. Hensigten med EFI var, at det skulle sikre en mere effektiv og ensartet inddrivelse af gæld.
Skatteministeriet besluttede dog i 2015 at suspendere al gældsinddrivelse gennem EFI, da forløbet med systemet var præget af mangler og fejl. Det kom for Varde Kommune til at betyde en markant nedgang i beløbet, man normalt modtager fra SKAT.
Varde Kommune tager selv over
Derfor har kommunen fra starten af 2017 selv taget opgaven med at inddrive ejendomsskatterne på sig, hvilket har vist sig at være en god ide.
Formand for Udvalget for Økonomi og Erhverv i Varde Kommune, borgmester Erik Buhl udtaler:
– Det er vigtigt, at kommunen får de penge ind, som der regnes med i budgettet. Det er jo penge, som går til at finansiere borgernes velfærd.
Inddrivelsen er kommet i hus via telefonopkald til alle, som har skyldt kommunen penge inden for ejendomsskatter samt foretagelse af udlæg og oversendelse til advokat.
FAKTA
- Restancen på ejendomsskatterne i Varde Kommune 1. rate 2017:
april 2017: 1.400.000 kroner.
29. september 2017: 328.198 kroner. - Udviklingen i de samlede restancer for ejendomsskatter i Varde Kommune, inkl. gamle restancer som ligger til inddrivelse hos SKAT, ser ud som følgende:
30/06 2015 = 2.518.236 kroner.
30/06 2016 = 3.748.176 kroner.
30/06 2017 = 1.668.063 kroner. - Varde Kommune overtog opgaven med inddrivelse af tilgodehavender for ejendomsskatter fra SKAT ved årsskiftet. Krav som er opstået før 1. januar 2017 er stadig SKAT’s opgave at inddrive. Dog bliver dele af disse krav også betalt som følge af, at kommunen nu straks oversender kravene til advokat, hvis ikke der bliver betalt, efter der er foretaget udlæg for kravene.
Af Sissi Andersen