Antallet af cyklister, der spænder hjelmen, er stagneret. Nu skal en ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik med vikinger i hovedrollen få flere til at bruge hjelm på jernhesten (regionale ulykkestal)
47 % af cyklisterne i de danske byer tager cykelhjelmen på, når de cykler i trafikken. Det viser en ny cykelhjelmstælling, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført i 33 byer i 2020.
Undersøgelsen viser dog også, at efter flere års stigning i brugen af cykelhjelm (2015-2019) er udviklingen stagneret det seneste år. Hjelmen kan forebygge mange alvorlige hovedskader, så for at få endnu flere cyklister til at spænde hjelmen, lancerer Rådet for Sikker Trafik nu en ny kampagne.
Kampagnen “Hjelm har alle dage været en god ide” vil med humor minde cyklisterne om, at uanset om man er en viking på vej på togt eller en cyklist, der skal ud i trafikken, så er det godt at bruge hjelm.
– Der er en stor portion humor og ironi i vores nye kampagne. Men bag det gemmer der sig også et budskab om, at de undskyldninger vi nogle gange har for ikke at bruge cykelhjelm kan være lidt fjollede, når vi ser på, hvor høj prisen kan være, hvis man falder og slår hovedet, siger Lisbeth Sahl, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Vikinger brugte også hjelm
Kampagnen “Hjelm har alle dage været en god ide” begynder den 7. juni og vil i fem uger kunne ses på tv og på sociale medier. Desuden kan man møde kampagnen på plakater ved busstoppesteder og bag på busser i flere byer, hos hundredvis af cykelhandlere og på Nationalmuseet i forbindelse med sommerens store vikingeudstilling.
Kampagnens foregår i vikingetiden, hvor vi møder den bredskuldrede og kampklædte vikinghøvding Svend, der forsøger at undgå at bruge hjelm, når han skal på togt. Vi skruer tiden tilbage og viser, hvor dumt det vil lyde, hvis de i Vikingetiden havde haft de samme undskyldninger for at slippe for hjelmen som i dag, fx:
“Den ødelægger mit hår”
“Hvad skal jeg gøre af den, når jeg kommer frem”
“Jeg rider kun en kort tur”
De argumenter prøver den nye kampagne at rokke ved. For uanset om man var vikingehøvding eller er cyklist i dagens Danmark, så har hjelm historisk set altid været en god ide.
Hjelm gør en forskel
En cykelhjelm mere end halverer risikoen for alvorlige hovedskader. Derfor er det vigtigt, at endnu flere cyklister begynder at køre med hjelm.
Ulykkestal fra Vejdirektoratet viser, at fra 2015-2019 er 52 cyklister døde som følge af hovedskader efter ulykker i trafikken, og hvert år er over 3.000 cyklister i kontakt med skadestuerne på grund af hoved- eller halslæsioner. – Vores hjerne styrer alt, hvad vi foretager os, og derfor er det vigtigt, at man passer på den. En brækket arm kan normalt vokse sammen, men slår man hovedet, kan det i mange tilfælde få alvorlige konsekvenser i meget lang tid. Så der er en kæmpe gevinst ved at få flere til at bruge hjelm og passe på deres hoved, siger Lisbeth Sahl, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Regionale tal – dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister pga. en hovedskade:
Fra 2015-2019 har politiet registreret 633 cyklister, som enten er kommet alvorligt til skade eller som har mistet livet som følge af en hovedskade (kilde: Vejdirektoratet):
Hovedstaden: 249
Midtjylland: 135
Nordjylland: 65
Sjælland: 69
Syddanmark: 115
Total: 633
Fakta – ny undersøgelse: Brugen af cykelhjelm i bytrafikken 2004-2020:
2004: 6 %
2008: 15 %
2010: 25 %
2012: 28 %
2014: 28 %
2015: 28 %
2016: 35 %
2017: 39 %
2018: 42 %
2019: 46 %
2020: 47 %
(kilde: Rådet for Sikker Trafiks cykelhjelmstællinger 2004-2020. I 2020 er cykelhjelmstællingen gennemført i 33 byer, hvor 11.731 cyklister er blevet observeret).