Der er god grund til at passe ekstra på, hvis du vælger at tage cyklen i de mørke vintermåneder. Hver femte bilist har haft så svært ved at se cyklister, at det har skabt farlige situationer. Alligevel bærer mange cyklist ikke ekstra reflekser eller lygter, viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Synlighed er ikke til at komme udenom, når det gælder sikkerheden som cyklist. Men det ser ud til, at mange cyklister ikke tager det alvorligt nok, og det er et stort problem for landets bilister.
I en ny undersøgelse svarer hele fire ud af fem bilister nemlig, at det kan være svært at få øje på cyklisterne, når det er mørkt. Derudover har hver femte bilist ligefrem oplevet, at den manglende synlighed har ført til en farlig situation. De tal bekymrer direktør i skade hos Gjensidige, Henrik Sagild, der opfordrer til, at man som både cyklist og bilist er ekstra varsom i denne tid.
”I vinterhalvåret er der væsentligt mere trafik, der foregår i de mørke timer, og derfor er det er vigtigt at være særligt opmærksom i denne periode. Det kan eksempelvis være i lyskryds, hvor vi ved, at der sker mange uheld. Både bilister og cyklister er nødt til at passe ekstra meget på, når sigtbarheden er lav i de mørke måneder”, sige Henrik Sagild.
Ifølge Vejdirektoratet kom 810 cyklister til skade i trafikken i 2022, og selv om der er et lille fald i forhold til de foregående fem år, så er det stadig alt for mange, understreger Henrik Sagild.
Reflekser er næsten lige så vigtige som cykellygter
Næsten en tredjedel af cyklisterne, eller mere præcist 29 procent, svarer i undersøgelsen, at de ikke bærer ekstra reflekser, refleksvest eller lygter i de mørke måneder. Og det ærgrer Henrik Sagild, der peger på ekstra reflekser som en nem måde at gøre sig mere synlig på i den mørke vintertrafik.
“Det ser ud til, at mange cyklister undervurderer, hvor stor betydning helt almindelige reflekser kan have. Jo mere synlig man gør sig som cyklist, ved at eksempelvis at tage ekstra reflekser på enten sig selv eller sin cykel, jo nemmere gør man det også for bilisterne. På den måde kan man som cyklist være med til at forebygge farlige situationer i trafikken med en ganske lille indsats,” siger Henrik Sagild.
På en almindelig cykel er det lovpligtigt at have en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran, og på hvert hjul skal der være mindst én gul refleks, der er synlig fra siden, eller hvide reflekterende dæk- eller fælgsider.
Tre gode råd om reflekser fra Dansk Cyklistforbund:
• Tjek jævnligt, at dine reflekser virker. Reflekser på tøj og tasker kan slides op allerede efter et års brug.
• Vask dine reflekser med jævne mellemrum
• Suppler med reflekser på tøj og tasker. Så har du reflekser også, når du er steget af cyklen
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
Har du som bilist nogensinde overset en cyklist, så det skabte en farlig situation?
Ja, det skabte en trafikulykke 2 %
Ja, men det skabte ikke en trafikulykke 39 %
Nej 55 %
Ved ikke 4 %
Synes du, at det som bilist er svært at se cyklister, fodgængere og/eller motionister i den mørke tid/i vintermånederne, når det er mørkt?
Ja, det kan være svært at se cyklister 82 %
Ja, det kan være svært at se fodgængere 71 %
Ja, det kan være svært at se motionister 60 %
Nej 6 %
Ved ikke 4 %
Bærer du, som cyklist, ekstra reflekser, refleksvest eller lygter i de mørke måneder?
Ja, jeg har ekstra reflekser på tøjet 16 %
Ja, jeg har refleksvest på 15 %
Ja, jeg har ekstra lygter på min cykelhjelm (udover normale cykellygter) 13%
Jeg gør noget andet for at være synlig 12 %
Jeg cykler ikke i vintermånederne 29 %
Nej 29 %
Ved ikke 2%