10.klasse på første klasse over ’det gode venskab’

– Elever fra 1.klasse og 10.klasse lærte sammen.

10iCampus-klasse og 1.klasse fra Trane Skole & børneby afd. Tistrup mødtes på Campus til fælleslæring og gruppearbejde på tværs. Dagen startede med gruppearbejde over temaet ’Det gode venskab’, hvor der blev dannet grupper på tværs af de to klasser, som sammen skulle diskutere forskellige spørgsmål om ’det gode venskab’ samt, hvis modet var til det, finde på et kort rollespil om det gode venskab. Efter det indledende gruppearbejde blev grupperne samlet til fremlæggelse for hinanden i plenum.
Morten Hesselholt, pædagog på Tistrup skole og initiativtager til mødet: ”Det var fedt at høre vores børn og de unge mennesker fra 10.klasse sætte ord på det gode venskab sammen og foran hinanden, og ikke mindst at komme rundt og lytte til de gode snakke i grupperne, hvor alle kom til orde!” Morten Hesselholt fortsætter: ”Dét, at kunne mødes over et fælles tredje – eks. ’det gode venskab’ – bygger bro og er vedkommende for både vores børn og de unge fra 10.klasse”.

(Artiklen fortsætter under foto)

Efter gruppernes fremlæggelse blev der spillet diverse bræt- og kortspil – igen på tværs af klasserne. Anden etape på besøget indebar læring med Lego Six Bricks. Børnene fra 1.klasse på Tistrup skole arbejder jævnligt med Lego Six Bricks, og ville gerne lære de unge mennesker om nogle af disse aktiviteter. Det foregik igen i grupper, hvor de små skulle lære de store at anvende Six Bricks aktiviteter. Morten Hesselholt smiler ved tanken: ”Man kunne fornemme, hvordan børnene voksede i grupperne, når de skulle lære de unge om noget, hvor de (børnene) er på hjemmebane”.

(Artiklen fortsætter under foto)

Alt i alt et besøg der satte samarbejdet på tværs i relief. Et samarbejde der sagtens kan ske på tværs af alderstrin. Helt i tråd med dagens tema tilføjer Morten Hesselholt, at det var dejligt at opleve de unges omsorg for de små, når de skulle tage dem med i gruppearbejdet samt vise dem rundt på Campus – ”De unge var virkelig gode til at tage sig af vores små elever – både til at inddrage og til at indgå i spil og aktiviteter”.
De involverede lærere fra 10iCampus samt pædagogerne, der deltog med Tistrup skoles 1.årgang, var enige om, at et nyt samarbejde var født. Dagens seance skal gentages næste skoleår med et genbesøg på Tistrup skole af eleverne fra 10.klasse til følge.