10iCampus: Turisme på skemaet

Elever fra 10iCampus i Varde samarbejder med Hvidbjerg Strand Feriepark for at styrke én af Varde Kommunes vigtigste indtægtskilder: Turisme

I uge 41 går 130 elever fra 10iCampus i Varde sammen med Hvidbjerg Strand Feriepark for at udforske og løse reelle udfordringer inden for bæredygtig turisme og iværksætteri. Projektet har titlen “Bæredygtig turisme og iværksætteri: Udvikling af Hvidbjerg Strand Feriepark”.

Udviklingen samt planlægningen af projektet er sket i samarbejde med Erhvervsplaymakeren fra ProVarde.

Varde Kommune, der er kendt for sine naturskønne omgivelser og kystlinje, er afhængig af turisme som en vigtig økonomisk faktor. Turismen i området skaber arbejdspladser, øger omsætningen og tiltrækker besøgende fra både Danmark og udlandet. Dette gør det nødvendigt at kontinuerligt forbedrer turismeoplevelsen og styrke bæredygtige praksisser inden for sektoren.
Eleverne fra 10iCampus deltager ikke kun i projektet som unge iværksættere og forskere, men også som de kommende forbrugere og besøgende i Varde Kommune. Deres perspektiv på fremtidig turisme er af afgørende betydning. De vil være med til at forme den turisme, de selv ønsker at opleve som besøgende i Varde Kommune.
Under projektet vil eleverne undersøge, hvordan Hvidbjerg Strand Feriepark kan forbedre sin bæredygtighed og reducere miljøpåvirkningen, herunder emner som genanvendelse, energieffektivitet, affaldshåndtering og bevarelse af lokale økosystemer. Samtidig vil de udforske mulighederne for at udnytte digitale værktøjer og platforme for at forbedre gæsteoplevelsen, markedsføring, booking og drift.

Projektet tager udgangspunkt i Hvidbjerg Strand feriepark som en konkret virksomhed og har fokus på turisme, iværksætteri/innovation og bæredygtighed som overordnet emne. Vibe Slajkjær startede ugen i gang mandag morgen med et oplæg for de 135 elever om virksomheden, hun for nylig er blevet medejer af.

Projektet fokuserer også på spørgsmål om, hvordan ferieparken kan gøre oplevelsen mere inkluderende og tilgængelig for alle gæster, uanset deres fysiske eller kognitive behov. Derudover drøfter eleverne måder at udvide udvalget af aktiviteter og oplevelser for gæsterne på, hvilket kan omfatte introduktion af nye sportsaktiviteter, kulturelle arrangementer og naturudflugter. Endelig vil projektet fokusere på, hvordan ferieparken kan styrke sit samarbejde med lokale virksomheder og producenter for at give gæsterne en autentisk lokaloplevelse. Eleverne vil også undersøge, hvordan Hvidbjerg Strand Feriepark kan tiltrække og rekruttere flere unge sæsonmedarbejdere og skabe et inkluderende arbejdsmiljø for dem.
Projektet, der strækker sig over en uge, giver eleverne mulighed for at anvende deres sprog-, matematik- og digitale færdigheder i en praktisk sammenhæng samtidig med, at de lærer om bæredygtig turisme og iværksætteri.
En række dommere fra Hvidbjerg Strand Feriepark vil evaluere elevernes præstationer og ideer, og de bedste projekter vil blive belønnet. Projektet kulminerer med produktpræsentationer og pitches, hvor eleverne præsenterer deres innovative ideer for dommerpanelet.

Projektet er et eksempel på, hvordan skoler og virksomheder kan samarbejde om at uddanne fremtidige iværksættere og styrke bæredygtige praksisser i lokalsamfundet.