For første gang i 16 år er det ikke muligt at afholde den årlige ferielejr for 30 børn med særlige behov. Der er tale om børn, som normalt ikke kommer på ferie, børn der på grund af familiens økonomi ikke kan få de samme oplevelser, som mange andre børn får, børn som efter sommerferien ikke har oplevelser at dele med kammeraterne, når skolen begynder igen.
– Alt sammen skyldes, at Socialstyrelsen har stoppet støtten på 10.000 kroner til driftsudgifterne af Frivillighusets projekter, hvorunder lejren hører.
Marianne, som nu er 21 år, har som barn oplevet, hvor meget ferielejren betyder for et barn.
– I min familie var der ikke noget der hed familieture. Jeg måtte blive hjemme, mens kammeraterne tog på ferie med familen. Sommerferien føltes uendelig lang – indtil jeg var så heldig at komme med på ferielejren. Lejren i sig selv var fantastisk med et hav af gode oplevelser – det blev endog til en tur til Djurs Sommerland. Men måske vigtigst af alt var, at også jeg havde noget at fortælle om, når skolen begyndte efter ferien. Jeg kunne være med på lige fod.
Marianne Haydan er nu på 5. år frivillig hjælpeleder på lejrene og er med til at give andre børn med særlige behov de samme gode oplevelser, som hun selv fik.
Steffen Haaning og Andreas Philkær har været frivillige ledere af lejren de sidste par år. De to ledere fortæller samstemmende om, hvordan mange børn har deltaget flere år på lejren, og hvor meget det betyder for børnene at kunne se frem til at møde de andre børn igen, at deltage i de aktiviteter de kender og ikke mindst møde de voksne, som er med på lejren.
Steffen siger direkte, at for ham at se, er der tale om et svigt over for de børn, som i år ikke kan komme på ferielejr.
Andreas er helt enig.
– Jeg ved godt svigt er et stærkt ord, siger han, men at vi nu må aflyse den lejr, som så mange børn forventer så meget af, er faktisk et svigt af de børn, som har brug for lejren.
For mange af de 30 børn bliver sommerferien nu tom og indholdsløs. De får ikke de oplevelser, de kan leve videre på i lang tid, og de har ikke noget at dele med kammeraterne, når skolen igen begynder. Taberrollen forstærkes.