Rejsebrev fra Mathilde: Dejligt med besøg hjemmefra

Så er der nyt fra Mathilde Æbelø: 16-årige Mathilde fra Varde rejste i august sidste år til byen Freiburg i det sydlige Tyskland, som udvekslingsstudent. Hun har sendt følgende rejsebrev til os:

Nu har jeg så lidt mere end 2 måneder tilbage i Tyskland. Jeg husker det som var det i går, jeg blev fortalt, at halvdelen af tiden var gået. I februar valgte jeg at tage op og besøge nogle udvekslingsstudent-venner i Hamborg.

Tidlig fredag morgen forlod jeg huset og tog toget hele vejen op til en af vennerne, som ikke boede langt fra Hamborg. Jeg overnattede hos ham, og dagen efter tog vi ind til Hamborg, hvor vi skulle mødes med de andre udvekslingsstudenter. Vi havde en rigtig sjov dag med sightseeing, cafebesøg osv.

Senere på dagen kom min storesøster. Vi havde aftalt, at siden jeg nu var så tæt på Danmark. var det rart med et lille gensyn. Vi tog alle sammen hen for at hente hende. Dagen efter mødtes mig og min søster igen med nogle af de samme udvekslingsstudenter til brunch. Bagefter tog de andre udvekslingsstudenter hjem, og jeg tilbragte de sidste to dage med min søster. Vi havde en rigtig hyggelig og god tid sammen med biografbesøg, og jeg skulle selvfølgelig også vise hende de ting, som vi andre havde set dagen før, men det gjorde ikke noget, jeg var bare glad for at se min søster igen.

Den organisation jeg rejser med anbefaler at man ikke får besøg, men jeg synes nu det var rart nok. Det var på en eller anden måde dog lidt underligt at se hende igen. Det var helt naturligt, at hun var der, som om vi ikke havde set hinanden i to dage i stedet for månedsvis. Tænker dog også at situationen havde været anderledes, hvis hun var kommet ned og havde besøgt mig i Freiburg. Det ville have været som at blande to verdener sammen.

De næste par måneder gik relativt roligt for sig. Jeg besluttede mig for at melde mig til badminton som jeg før har spillet i Danmark, og jeg er blevet virkelig glad for det. Jeg fortryder, at jeg ikke har gjort det før, man kan blive overrasket over, hvor sjovt og nemt det er at få venner ved at dyrke sport. Selv er jeg over meget kort tid blevet gode venner med pigerne på holdet, og de morer sig sjovt nok altid over det danske sprog.  Jeg får ofte kommentarer som ”det lyder virkelig sejt”, ”det lyder som en blanding af hollandsk og engelsk” eller bare ”det er lidt ligesom engelsk”. Den hører jeg oftest, når jeg bliver spurgt om ordene ‘goddag’ eller ‘godmorgen’.

I starten af april tog jeg endnu et smut op nord på for at se nogle af de udvekslingsstudenter, som jeg også mødte tidligere i Hamborg i februar, og også nogle som jeg ikke havde set siden campen. Jeg overnattede hos en af de danske udvekslingsstudenter, hvor vi sammen tog til Kiel og Hamborg, hvor vi mødte forskellige mennesker begge dage fra hele verden.

Påsken her i Freiburg har været varm. Den første dag med over tyve grader. I butikkerne blev der jo selvfølgelig påske-dekoreret og man kunne købe alle mulige søde sager formet som æg, harer osv.  Min værtsfamilie gjorde dog ikke så meget ud af det, som derhjemme. De havde kun et par enkelte æg nede i spisestuen som den eneste dekoration. Derudover tog både min værtmor og far til Sylt den anden uge af påskeferien så der var jeg alene hjemme med mine to værtsbrødre da min værtsøster også var på ridelejr.

Traditionen siger ellers, at børnene skal ud og lede efter påskeæg i haven men da min værtforældre ikke var hjemme til at gemme æggene, så vi fik dem i stedet.

Mathildes påskeslik….

Det var alt for denne gang.

Udsigt over Freiburg, hvor Mathilde bor.