Artbulance 2.0, den rullende festival for kunst, klima og trivsel, har indtil videre skabt store oplevelser i Region Syddanmark. Fra Esbjerg til Vejle, Fredericia, Billund, Grindsted, Kolding, Middelfart, Nordfyn har publikum haft mulighed for at opleve opera, dans og intime performances direkte på skoler, botilbud, plejehjem, torve og i det offentlige rum. Projektet og festivalen har vist, hvordan kunst kan styrke fællesskab, trivsel og nærvær i hverdagen.
Borgmester i Nordfyns Kommune Mette Landtved-Holm fortæller:
“Jeg oplevede selv, hvordan musikken og dansen på botilbuddet skabte glæde og en fælles oplevelse. Når kunsten rykker ind i hverdagen, skaber den både eftertænksomhed, begejstring og fællesskab – og den minder os om, hvor stor betydning kultur har for vores trivsel.”
Giuseppe L. Bonifati, kunstnerisk leder, forklarer:
“Artbulance 2.0 er mere end et show på fire hjul – det er en bevægelse for omsorg, kreativitet og miljøet. Når hverdagen gør ondt, vi griber ind med kultur og nærvær”.
Det Flyvende Teater præsenterer festivalens sidste stop i Varde den 20. september under Kunstugen i Varde Kommune, hvor programmet byder på workshops, opera, parade og åben performance på Torvet. Artbulancen er et levende eksempel på, hvordan kunst, bæredygtighed og social inklusion kan gå hånd i hånd, og hvordan mobile kunstoplevelser kan bringe glæde og refleksion direkte til borgerne.
Mette Kristensen, kunstfaglig konsulent hos Kultur og Fritid i Varde Kommune, fortæller:
“”Kunst i byrummet er meget mere end de permanente skulpturer. Jeg glæder mig til at opleve, når Det Flyvende Teater med deres Artbulance og pinkfarvede dragter indtager Varde midtby med deres festival. Jeg tror, det vil sprede glæde – og måske lidt undren – men helt sikkert et smil på læben hos de fleste.”
PROGRAM
Lørdag d. 20. september, Varde
Opera på plejehjem
kl. 11.00-11.20: Botilbud Samstyrken, Rosenvænget
kl. 11.40-12.00: Tistrup Plejecenter
kl. 12.15-12.30: Lyngparken Vest / Det alternative plejehjem Søgården
Artbulance 2.0 og Pink Parade
kl. 11.00-13.00: Workshop i Medborgerhuset
kl. 13.30-14.00: Parade fra VARDE GARTEN til Torvet med Artbulance 2.0 og de lyserøde “Ambassadører”
kl. 14.00-15.00: Performance på Torvet
Projektet og festivalen støttes af Region Syddanmark samt kommunerne Varde, Nordfyn, Kolding og Billund. Projektet er realiseret med generøs støtte fra Ole Kirk’s Fond, Middelfart Sparekasse, EWII, Jelling Musikfestival og Den A.P. Møllerske Støttefond.
Følg med og oplev festivalens sidste stop i Varde:
Hjemmeside: www.kunstpartiet.art/artbulance2
Krediteringer:
Skabt og instrueret af: Giuseppe L. Bonifati (I)
Kommunikation, video, grafik & design: Linda Sugataghy (H)
Projektkoordinator: Yasmin Ben-Kisos (DK)
Tekniker: Fausto Pro (I) / Assistent: Benjamin Horváth (H)
Medvirkende: Sandra Lind Þorsteinsdóttir (IS), Simon Sumal (DK), Karla Sorčić (HR), Milan Ujvari (H), Clara Luna Nordahl (DK)
I samarbejde med lokale institutioner i regionen


