”Det er så ydmygende at blive råbt ad…”

I kassen i føtex Varde kan du møde Michelle Christensen. Hun er en af de hjælpsomme medarbejdere, der er klar til at servicere dig – og hun er glad for sit job, som hun passer efter skoletid.

– Jeg er virkelig glad for mit arbejde. Føtex er en rigtig god arbejdsplads, og de fleste dage tager man hjem med godt humør, men der er også de andre dage. De dage, hvor man kommer hjem og er rigtig ked af det. Fordi man har haft en super dårlig oplevelse med en vred kunde, lægger Michelle ud.

Og hun ved godt, at der kan ske fejl i et så stort varehus, og at en del af hendes job er at løse problemer og hjælpe kunderne, men hun finder det dybt uretfærdigt, at der af og til følger højlydt raseri med, når hun forsøger at hjælpe.

– Forleden var der en kunde, der ville købe en vare, han mente havde en anden pris, end det, varen gik ind til. Det endte virkelig ubehageligt, han råbte ad mig og skældte meget ud. Én ting er at blive råbt ad, men den ydmygelse, der finder sted, er ubeskrivelig. Her var jo efterhånden en lang kø, og alle kunder stod og stirrede, mens den her mand bare råbte og tog på vej ”så tag dig dog sammen”, brølede han blandt andet. Men det var også her, jeg lærte, at der altid er opbakning fra mine kolleger, og det er en kæmpe hjælp. Og efter episoden var jeg meget ked af det og måtte forlade kassen, men der var fuld opbakning.

Michelle har vanskeligt ved at forstå, at man kan blive så rasende over at gøre sine indkøb, at det ligefrem er nødvendigt at overfuse og råbe.

– Han kunne jo bare fortælle mig, han ikke ville betale for varen, og så forlade butikken, men det er bare blevet legalt at skælde højlydt ud på os, der er på arbejde. Og ofte kan vi intet gøre ved det, kunden er rasende over. Det er ikke os i kassen, der sætter priserne for eksempel, smiler Michelle.

På trods af de kedelige episoder, så er Michelle glad for sit job i føtex.

– Her er så mange muligheder, og vi har det godt her i varehuset. Og langt de fleste kunder er så søde. Men jeg ville nu ønske, at de vrede ventede en time eller to med at gøre deres indkøb, til de var kommet i bedre humør…

 

Fik du læst:

Adfærd: Detailbranchen går sammen mod en ubehagelig kundekultur – husk nu den gode tone