Du har pligt til at anmelde det, hvis du ser rotter

Hvilke forpligtelser har du i tilfælde af en invasion af skadedyr? Som privat ejer eller lejer af en bolig, er det muligt, at du ønsker at håndtere skadedyrsproblemer på din ejendom, men du har ikke en lovbestemt forpligtelse til at gøre det.

En undtagelse eksisterer dog, hvis du er vidende om – eller har en rimelig mistanke om – tilstedeværelsen af rotter på din ejendom. I sådanne tilfælde har du en pligt til at indberette det og melde det til kommunen, som normalt er ansvarlig for den tekniske forvaltning. Dette gælder også, hvis du observerer en rotte uden for din ejendom. Kommunen skal da sørge for at påbegynde en professionel bekæmpelse.

Selvfølgelig er det også din pligt at samarbejde med bekæmpelsesfirmaet ved at give dem adgang til din ejendom på et aftalt tidspunkt, så der kan lægges ud gift eller opsættes fælder.

Hvis du oplever rotter indendørs i din bolig, kan du forvente, at bekæmpelsen kan starte straks, selv i weekender.

Er du nødt til at betale for rottebekæmpelse på din ejendom? Som boligejer vil du ikke modtage en faktura, når kommunen tager skridt til rottebekæmpelse på din ejendom, i hvert fald ikke direkte. Udgifterne til rottebekæmpelse bliver dækket af kommunen og finansieret gennem kommuneskatten.

Ikke desto mindre er det dit ansvar at vedligeholde og sikre din ejendom mod rotter.

Når du har sendt anmeldelsen, får rottebekæmperen direkte besked og kontakter dig herefter hurtigst muligt, for at aftale nærmere. Det er Pestibus Skadedyrssikring der står for bekæmpelse af rotter i Varde Kommune.

Pestibus kan kontaktes på telefon 70323700 i tidsrummet 9.00 – 12.00 mandag – fredag. Lørdage – Søn/helligdage: 9.30 – 10.30.

Læs mere HER