Et stigende antal danskere betragter sig i højere grad som “kæledyrsforældre” frem for ejere og sætter en ære i at give deres dyr det allerbedste, livet har at tilbyde. Men det, vi mennesker nyder mest i livet, er ikke nødvendigvis det samme som det, din hund sætter pris på. Agria guider, så du undgår at misforstå din hunds behov og retter fokus mod det, den har brug for.
Humaniseringen af kæledyrene afspejler sig i ”kæledyrsforældrenes” valg og adfærd over for deres firbenede familiemedlemmer, mener Lotte Evers, marketingchef i Agria Dyreforsikring, der fremhæver, at flere og flere investerer betydeligt i deres kæledyrs velvære med bl.a. skræddersyet ernæring, helsetilskud, regelmæssige kiropraktorbehandlinger og luksuriøse plejeprodukter.
Som med så mange andre trends kommer udtrykket ”Pet Parents”, og det, det afspejler, også direkte fra USA. Her er udtrykket ”kæledyrs-forældre” blevet brugt flittigt igennem de sidste tyve år, mens det er et nyere fænomen i Europa. Her ses bl.a. en stigende tendens blandt danskerne til at betragte kæledyrene som en integreret del af familien:
– Denne kæledyrs-forældrerolle indebærer en dyb følelsesmæssig binding og en oplevelse af et større ansvar for kæledyrets rettigheder, trivsel og sundhed. Vi ser en tydelig udvikling, hvor flere danskere adopterer tanken om at kalde sig “kæledyrsforælder” frem for “ejer”, forklarer Lotte Evers, hundeekspert og marketingchef for Agria Dyreforsikring og henviser til en grad af omsorg og et engagement, der ligner forældrerollen over for et barn.
Hun ser helt specifikke ændringer i måden, vi holder hund på i dag. Hvor en hund førhen primært have en brugsfunktion, hvor den var med på jagt og holdt vagt ved hoveddøren, er hunden igennem de sidste 20 år blevet mere og mere personificeret, forklarer hun og peger på, hvordan humaniseringen af kæledyrene afspejler sig i ”kæledyrsforældrenes” valg og adfærd over for deres firbenede familiemedlemmer: Fra skræddersyet ernæring, over helsetilskud, regelmæssige dyrlæge- og kiropraktorbehandlinger til luksuriøse plejeprodukter og tilbehør viser kæledyrsforældre en betydelig investering i deres kæledyrs velvære.
Forveksler hundens behov med vores egne
– Hunde er blevet noget, vi vælger at bruge mange penge på. Vi udstyrer dem med tøj og dundyner, tilbereder deres mad fra bunden og tager dem til dyretelepatører, til hundesvømning, med på hotel eller sender dem i dagpleje, fortæller Lotte Evers. Hun fortsætter:
– Vi oplever desuden en øget opmærksomhed om behovet for sygeforsikring til kæledyr. Det giver god mening, og det er et naturligt skridt for den moderne hundeejer at ønske at sikre deres dyrs velbefindende uden at skulle bekymre sig om økonomiske udfordringer i tilfælde af sygdom eller ulykke. Det er en selvfølge, at vi skal give vores hunde kærlighed, opmærksomhed, aktivering og de bedste betingelser for et godt liv, men det er til gengæld et problem, hvis vi menneskeliggør dem og overfører vores egne behov til dem, understreger hun:
– For det, vi selv sætter pris på i livet, er ikke nødvendigvis det samme, som hunden sætter pris på. Jeg hører ofte folk sige, at de har en forkælet hund og fokuserer på, at hunden ikke selv skal arbejde for føden men i stedet ligger på ryggen i sofaen, bliver overøst med dyrt udstyr, får foderet serveret to gange dagligt og har hundelufter på hver dag.
De fleste hunde drømmer om en del mere fysisk og psykisk nærvær, lange ture i varieret terræn og aktivering sammen med familien, mener Lotte Evers, marketingchef i Agria Dyreforsikring.
Kæledyr opfylder vores behov for nærhed
Men det er misforstået, mener Lotte Evers:
– Hunden vil hellere end gerne arbejde for alt lige fra godbidder til aftensmaden, så tvært imod er den forkælede hund nok nærmere den, der får lov at bruge sine sanser, mener Lotte Evers.
– Hunden er stadig rovdyr med medfødte instinkter, som i naturen ville bruge en stor del af dagen på at aktivt at søge føde, og de vil hellere rulle sig i noget dødt i skovbunden end vaskes i mærkevarebalsam med parfume. De fleste hunde drømmer f.eks. om en del mere fysisk og psykisk nærvær, lange ture i varieret terræn, aktiviteter med familien eller fælleslur med en eller flere i familien, understreger Lotte Evers, der hovedsageligt forklarer humaniseringen af vores kæledyr ud fra de nye familiemønstre og en livsstil, der er blevet mindre traditionel:
– De fleste af os har et behov for tilknytning og nære relationer, så ved at få hund – eller kat – kan man få opfyldt sit behov for nærvær og kærlighed. Og det er helt fint, så længe vi ikke forveksler vores kæledyrs behov og deres opfattelse af det gode liv med vores egen, siger Lotte Evers.