Flittige forældre gav en hjælpende hånd i skolehaverne

Sct. Jacobi Skole: Med forårets komme blev det tid til næste fase i anlæggelsen af de nye skolehaver på Sct. Jacobi skole. Skolen havde derfor inviteret forældrene fra mellemtrins klasserne til en hyggelig arbejdsdag i weekenden i håb om, at nogle havde tid og lyst til at hjælpe med det store arbejde.

Denne invitation blev mødt med overvældende opbakning og lørdag kunne 45 forældre, børn og ansatte trække i arbejdstøjet og begynde samlingen og opsætningen af de 8 drivhuse.

Skolehaverne er en del af Gartneriet, hvilket er det værksted, som i fremtiden skal danne rammerne for et aktivt læringsmiljø for eleverne på mellemtrinnet. For eleverne i indskolingen er værkstedet ”Gården” undervejs med skolekaniner, og for udskolingseleverne bliver værkstedsarbejdet produktionen af skoleavisen ”Jacobi Nyt”, som er lige på trapperne. Denne praksisfaglige undervisningstilgang er en del af skolens visioner om, at eleverne i høj grad lærer gennem aktiv deltagelse, skabelse, samarbejde, ansvar og leg.

Det var hårdtarbejdende forældre, som her er ved at danne sig overblik over de mange dele, sådan et drivhus kommer i.
Både voksne og børn deltog i arbejdet, og der var god stemning og fint samarbejde på kryds og tværs.

Skoleleder Marie Kring fortæller:

”Det var en fantastisk dag og nogle meget engagerede forældre, der var mødt op. Der var en hyggelig stemning og mens de arbejdede, snakkede de om, hvordan deres børn vil glædes over at være en del af skolehaveprojektet og undervisningen i værkstederne. Det var dejligt at se drivhuse og haver tage form og opleve projektet blive til virkelighed. Forældrene var slet ikke til at stoppe, hverken til pauser, forplejning eller efter arrangementet egentlig var slut. De knoklede og ville bare nå i mål, og med deres store indsats nåede vi langt mere, end vi havde turde håbe på. Der var endda nogle, der tilbød at komme og færdiggøre arbejdet de efterfølgende dage. Flere af forældrene gav udtryk for, at de var glade for at kunne hjælpe og at de rigtig gerne vil involveres i sådanne projekter fremover. Vi er meget taknemmelige for den store opbakning, både i forhold til dette specifikke arrangement, men også den opbakning, vi som skole generelt oplever fra forældrene.”

Trods travlhed og hårdt arbejde var der også tid til en pause, ihvertfald for nogle. Andre valgte at knokle på, for at nå i mål.

Lars Bo, far til Jeppe fra 4.b fortæller:

”Det var en spændende dag og rigtig dejligt at kunne hjælpe og være med til at gøre en forskel. Når vi som forældre hjælper med opsætningen, er der måske flere ressourcer til det, der faktisk skal ind i husene. Samtidig giver sådan en dag også en bedre fornemmelse af, hvad det handler om og hvilke tanker der ligger bag. Det var rigtig hyggeligt at være sammen med andre forældre på en helt anden måde end den man plejer, når man ellers er på skolen. Det var dejligt at opleve børnene hjælpe til, men også at de havde tid til at lege med hinanden på kryds og tværs. Jeppe havde en mega god dag og jeg er sikker på, han bliver rigtig glad for at være en del af undervisningen i skolehaverne. Denne praksisorienterede undervisningsform er en rigtig god måde at lære på.

Skoleleder Marie Kring havde taget sin mand Anders med, som havde sat sig ind i det tekniske og guidede forældrene godt på vej.
Efter et hård, men hyggelig arbejdsdag stod 8 næsten færdige drivhuse klar i skolehaverne.

Det lille ”Dreamteam” jeg var en del af nåede helt i mål, men først da vi opdagede, at nogle af de andre forældre arbejdede videre, selvom der egentlig var fællesspisning. Det kunne vi simpelthen ikke have siddende på os, så efter maden gik vi tilbage og færdiggjorde vores drivhus, selvom arrangementet egentlig var slut. Sådanne projekter skaber sammenhold og der var blandt os forældre fuld enighed om, at hvis skolen inviterer til noget lignende i fremtiden, så er vi klar igen!”

Holdet bag dagens første færdige drivhus. Alle forældrene knoklede og ydede en fantastisk og helt uvurderlig indsats.