Der var liv og glade dage på plænen mellem Campus Varde og Carolineparken i dag. Her har Varde Kommune i samarbejde med blandt andre Ungdomsskolen Varde og NaturKultur Varde “anlagt et stykke natur” – så at sige.
– Vi vil så gerne udnytte naturen omkring os, og hvorfor ikke benytte den natur, der er lige ved siden af, siger Jens Peter Olesen, viceskoleinspektør, og han fortsætter: I samarbejde med Varde Kommunes landskabsarkitekt er der nu lagt en plan for, at der kun bliver slået græs på en del af området, og så vil vi sammen med skoleleverne fokusere på området med VILD MED VILJE.
Og første step er taget i dag, hvor Frelloskolens 7.-klasser er gået på opdagelse med kamera, lup pg apps.
– Hvordan kan jeg kende forskel på de forskellige græsstrå, lydet det nysgerrigt fra en elev, og underviser Tina Fink svarer: Brug jeres app – hold eventuelt et stykke hvidt papir op bag ved, så er det nemmere at læse de enkelte ting, I finder.
En anden elev kommer begejstret og viset er foto af et insekt: Er den ikke fin? jeg har også fundet en, der er grøn…
Og så går de flittige elever ellers i gang med at nærstudere og finde svar via apps på telefonen.
– Planen er, at eleverne skal følge naturens gang, kan vel kalde det, her i området. Og vi håber, interessen kan sprede sig, så andre skoler får lyst til at være med, lyder opfordringen fra Jens Peter Olesen.
– Som underviser er dette jo en form for nyhed, idet vi de seneste mange år har undervist i naturvidenslab; nu fokuserer vi udelukkende på biologi. Vi taler om biodiversitet, surhedsgrad i jorden, globale forhold og observationer og målinger i tid og rum. Det er super spændende, og undervisningen er helt anderledes, fordi den foregår i naturen. Langt de fleste elever er meget nysgerrige og interesserede, siger Tina Fink, der har planer om at følge området med nuværende 7. årgang de kommende år.
– Det kunne da være en hel skæg tanke, hvis eleverne gik hjem og fortalte deres foreældre om projektet og arrangerede udflugt sammen med familien hertil. Vi håber under alle omstændighede at skabe nysgerrighed og interesse for lokalnaturen lige omkring eleverne, slutter Jens Peter Olesen.